eur:
394.55
usd:
354.97
bux:
72685.08
2024. szeptember 18. szerda Diána

Tájfunok fordították vissza a Medvéket - képekkel

Nem sokkal azután, hogy az orosz elnök bejelentte a hadászati bombázók őrjáratainak felújítását, ismét találkoztak az orosz és a brit légierő gépei: a bombázók és a vadászgépek ezúttal az észak-atlanti légtérben kerültek közel egymáshoz. Érdekesség, hogy a több mint fél évszázados technika találkozott napjaink egyik legfejlettebb fegyverrendszerével.

Nem a levegőbe beszélt az orosz elnök, amikor múlt hét pénteken bejelentette: felújítják a hadászati légierő gépeinek őrjáratozását.

Azóta a stratégiai légierő már tartott is egy jelentős hadgyakorlatot, amelynek keretében minden szóba jöhető típusból többet is a levegőbe emeltek az Atlanti- és a Csendes-óceán, valamint a Jeges- és a Fekete-tenger felett.

Repültek a sugárhajtású Tu-160 Blackjack és Tu-22M3 Backfire rakétahordozók, a turbólégcsavaros Tu-95 Bear bombázók és a légi utántöltő Il-78 Midasok is. (A "beceneveket" a NATO ragasztotta a repülőkre).

A brit légteret a jó öreg Tu-95MSz Bearek, azaz Medvék közelítették meg, amelyre azonnal reagált a szigetország légiereje, és levegőbe emelt egy Eurofighter Typhoon vadászgéppárt.

Az utóbbi hetekben nem ez az első alkalom, hogy az orosz bombázók a brit légter közelébe jutottak, amelynek mindig megvan a diszkrét bája, mert az elemzőknek nem csak a hidegháborús fogócska jut az eszükbe, hanem a London és Moszkva közötti feszült diplomáciai viszony is.

Utóbbi egyik legfőbb oka, hogy Nagy-Britannia politikai menedékjogot adott a Kremlt rendszeresen bíráló Borisz Berezovszkijnak, Oroszország pedig nem igazán működik együtt a néhai orosz kém, Alekszandr Litvinyenko meggyilkolása ügyében folytatott brit nyomozással.Sztálin Medvéje

A kedden nyilvánosságra hozott, még pénteki eset orosz résztvevője, a Tu-95 finoman szólva sem mai konstrukció, kifejlesztése még Joszif Sztálin uralma alatt, 1951-ben kezdődött, amikor a szovjetek egy viszonylag gyors interkontinentális bombázót akartak.

A típus sorozatgyártása 1956-ban kezdődött, ám a szintén koros amerikai B-52-esekhez hasonlóan olyan sikeres konstrukciónak bizonyult, hogy ma is szolgálatban áll, sőt, az orosz légierő 2040-ig nem is akarja kivonni a szolgálatból.


Felülnézetben, szovjet csillagokkal

Persze ma már nem az ötvenes években épített gépek repülnek, hanem a nyolcvanas-kilencvenes években gyártottak. A négy hajtóműves, turbólégcsavaros gép számára a szokatlanul élesen, 35 fokban hátranyilazott szárnyak kortalanul elegáns külsőt adnak.

Az eredetileg stratégiai bombázó szerepkörre tervezett konstrukciót az évek során számos feladatra tették alkalmassá, így szárnyas rakéták hordozására, haditengerészeti járőrözésre - ebben a szerepben közelíti meg a brit vagy éppen amerikai partokat -, légi felderítésre és irányításra, de még civil utasok szállítására is.

A típus azért különösen alkalmas az orosz erő demonstrálására, mert a Szovjetunió idején is pontosan erre használták, rendszeresen megközelítették az Egyesült Államok nyugati partjait, és az észak-európai NATO-tagállamok légierejének is állandó foglalatosságot jelentette a Medvék kísérése.

A repülőgép adatai impozánsak: személyzete hét főből áll, hossza 49,5 méter, szárnyfesztávolsága 51,1 méter, magassága 12,12 méter. Üres tömege 50 tonna, maximális felszálló tömege 188 tonna.

A gép végsebessége 925 kilométer/óra, hatótávolsága 15 ezer kilométer, szolgálati magassága 12 kilométer. Fegyverzete egy vagy két 23 milliméteres gépágyú a farokban, a maximális bombaterhelés 15 tonna; többféle bombát és levegő-föld rakétát hordozhat, beleértve a nukleáris töltetűeket.Európai Tájfun

A Medvék legutóbbi ellenfelére, a Typhoonra (Tájfun) azt mondhatnánk, hogy egészen más fából faragták, ha 70 százalékban nem kompozit anyagokból készülne.

A közös európai vadászgép megalkotásáról az első tanulmányok 1979-ben készültek el, innen hosszú, számos késéssel szegélyezett út vezetett odáig, hogy a brit Tájfunok júliustól már éles készültségi szolgálatot is ellátnak, egyelőre még párhuzamosan elődjükkel, a Tornado F3-mal.

A 2003-ban bemutatott típust Nagy-Britannián kívül eddig a német, a spanyol és az olasz légierő állította szolgálatba. Ausztria biztosan, Szaúd-Arábia valószínűleg szintén használatba veszi.

A Tájfun külső jegyei alapján - deltaszárny, valamint az orron lévő kacsaszárnyak - tipikus légifölény-vadászgépnek néz ki, valójában azonban egy többfeladatú vadászbombázó - a brit légierő a közelmúltban át is vette az első kettő, földi csapásmérésre is alkalmas Tájfunt.

A gép egy vagy két fős személyzettel repül, hossza 15,96 méter, szárnyfesztávolsága 10,95 méter, magassága 5,28 méter. Üres tömege 11 tonna, maximális felszálló tömege 23,5 tonna.

A két, utánégetővel ellátott hajtóműve nagy magasságban 2,25 mach-os (a hangsebesség 2,25-szöröse) végsebességet tesz lehetővé; utánégető nélkül, tipikus légiharc-fegyverzettel körülbelül 1,3 mach-ot tud.

Hatótávolsága 1390 kilométer, szolgálati magassága közel 20 kilométer. Fegyverzete egy 27 milliméteres Mauser gépágyú, valamint többféle rövid- és közepes hatótávolságú légiharc-rakéta; a vadászbombázó változatra többfajta levegő-föld rakétát és bombát lehet "aggatni".

Ki a legjobb?

A gépet büszke készítői persze benevezték a világ legjobb vadászgépe képzeletbeli versenyre, ahol lenne is esélye, de nagyon nehéz eldönteni, hogy jobb-e az amerikai F-22 Raptornál vagy éppen a francia Rafale-nál.

Az amerikai John Jumper tábornok az egyetlen pilóta, aki a Tájfunnal és a Raptorral is repült, és igen óvatosan nyilatkozott, szerinte mindkét gép másban kiváló, így olyan lenne összevetni őket, mintha egy Forma-1-es és egy NASCAR versenyautót kellene összevetni.

A Tu-95-ösnek viszont vajmi kevés esélye lenne a Tájfun ellen éles helyzetben, de az ilyen szituáció felettébb valószínűtlen. A Királyi Légierő vezetői valószínűleg így is örülnek annak, hogy megmutathatták a darabonként 67 millió fontba (mintegy 26 milliárd forint) kerülő legújabb "játékszerüket".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szoboszlai Dominik góllal segítette győzelemhez a Liverpoolt Milánóban

Szoboszlai Dominik góllal segítette győzelemhez a Liverpoolt Milánóban

Remek mérkőzésekkel kezdődött a Bajnokok Ligája 2024–2025-ös idénye. Szoboszlai Dominik gólt szerzett, a Real Madrid két kapushibából született találattal nyert, kilencig jutott a Bayern München. Eredmények: Juventus–PSV 3-1, Young Boys–Aston Villa 0-3, AC Milan–Liverpool 1-3, Real Madrid–VfB Stuttgart 3-1, Sporting–Lille 2-0, Bayern München–Dinamo Zagreb 9-2.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.18. szerda, 18:00
Gerőfi-Gerhardt András
a Fővárosi Csatornázási Művek műszaki vezérigazgató-helyettese
Orbán Viktor azonnali hatállyal új helyzetet rendelt el Magyarországon

Orbán Viktor azonnali hatállyal új helyzetet rendelt el Magyarországon

Az összehangolt védelmi tevékenység elrendeléséről és annak keretében meghatározott intézkedések bevezetéséről jelent meg kormányrendelet a kedd esti közlönyben, ami már ma este 22 órakor hatályba is lépett és egy hét múlva veszíti érvényét. Az új helyzet kihirdetése természetesen az árvíz okozta feladatok kezelésével függ össze.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×