eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Driving collision aftermath insurance concept auto
Nyitókép: razerbird/Getty Images

Tarol a halál a magyar utakon – új veszély leselkedik az autósokra

Növekszik a halottak és sérültek száma az útjainkon, de már nem a gyorshajtás a leggyakoribb oka a közlekedési baleseteknek.

Többen sérültek meg közlekedési balesetben 2024 első felében, mint tavaly ilyenkor. Növekedett az elhunytak száma is az utakon, miközben kevesebb a halálos baleset. Már nem a sebességhatár átlépése a legfőbb szabályszegés és csökkent a részegek száma is, józanul okozunk több tragédiát – írja a vezess.hu.

Az elmúlt fél év hivatalos adatai alapján sajnos 2024 nagy részében, szinte minden fontos közlekedési balesetes statisztika romlott. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szerint az első hat hónapban. 10,5 százalékkal a legnagyobb emelkedést a közlekedési balesetben meghaltak vagy megsérültek száma mutatja: hat hónap alatt 879-cel több emberhez kellett mentőt hívni az utakra, a teljes, féléves szám 9274.

Átlagolva ez azt jelenti, 2024 első felének minden egyes napján 50-nél több ember volt érintett sérüléses vagy halálos közlekedési balesetben.

A portál szerint az idei az elmúlt öt esztendő legrosszabb első féléves statisztikája. Három százalékkal emelkedett a közlekedési balesetben meghaltak száma is 2024 első felében (218 vs. 211), ami azért különösen elgondolkodtató, mert ebben az időszakban 2,1 százalékkal csökkent a halálos közúti közlekedési balesetek száma (189-re 193-ról).

Ennek a két statisztikának elvileg éppen ellenkező irányba kellene tartósan és folyamatosan változnia egymáshoz képest, hiszen az általunk használt gépjárműállomány egésze évről évre egyre biztonságosabbá válik - vélekedik a vezess.hu. Így egy-egy balesetre elvileg évről évre kevesebb halottnak kellene jutni amiatt, hogy egyre jobban védik az autók az utastérben utazókat. Ezen felül a gyalogosgázolások csökkenését is egyre precízebb rendszerek segítik, amelyek mind több közlekedési helyzetben önmaguktól megállítják a járműveket a vezető beavatkozása nélkül.

A fejlesztések azonban csak akkor válhatnak több életet megmentő valósággá, ha közben nem növekszik a szabálytalanságok száma és nem emelkedik az átlagos haladási sebesség. Csakhogy a rendőrségi statisztikákból kiderült,

minden korábbinál több gyorshajtásos bírságot szórt szét az ORFK az első félévben.

Romlottak más fontos statisztikák is az idén: 9,2 százalékkal nőtt a közúti közlekedési balesetek során súlyosan sérültek száma (2199-re 2013-ról), és 11 százalékkal emelkedett a könnyen sérültek száma (6857-re 6171-ről) 2024 első felében a múlt esztendő azonos időszakához képest. Előbbi az elmúlt öt év második legrosszabb adata, utóbbi a legrosszabb 2020 és 2024 között.

A hivatalos rendőrségi statisztikák szerint folyamatosan és örömteli mértékben csökken az ittasan okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma nálunk, idén 14,6 százalékkal (398-ra 466-ról). Öt éves időszakot nézve kimondottan látványos a változás (628 volt 2020 első felében), az egymillió alkoholista országában meglepően alacsonyak ezek a számok.

Vagyis a közúti balesetek messze több mint 90 százalékát nem lehet az alkohol látást zavaró és reflex-tompító hatására fogni Magyarországon, szinte mindnél tiszta fejjel hibáznak a közlekedők. Érdekes a vármegyék és Budapest sorrendje aszerint, hogy az adott közigazgatási területen okozott személysérüléses közlekedési baleseteknek mennyi százalékát okozták ittasan 2024 első hat hónapjában.

  1. Fejér 11,3 százalék
  2. Nógrád 11,1 százalék
  3. Vas 10,6 százalék
  4. Baranya 7,8 százalék
  5. Csongrád 7 százalék

Budapest a húszas lista utolsó előtti helyén áll 3,4 százalékos aránnyal. Az elmúlt egy évben Somogy vármegye statisztikáiban látszik a legnagyobb javulás félév/félév összehasonlításban (-4,7 százalék), Fejérben romlott a leginkább a helyzet (+5,5 százalék). Itt többet kellene szondáztatni.

Létezik egy rendőrségi statisztika, amelynek első helye sosem változott, a személysérüléses közúti közlekedési balesetek okai között mindig a gyorshajtást mutatta ki legfőbb problémának a rendőrség, amely ezt aktívan kommunikálta is. 2024 első felében mást mutat az ORFK hivatalos grafikonja: 33 százalékos aránnyal összesen 2254 balesetet okoztak a közlekedők az elsőbbségi szabályok megszegésével. 28 százalékos aránnyal és 1917 balesetokozással második helyen áll a gyorshajtás.

Végül megjelentek a hivatalos rendőrségi statisztikában is a rollerek, segway-ek, elektromos egykerekűek.

Az összefoglaló nevükön mikromobilitási eszközök nevű csoport járműveivel 178 személysérüléses közlekedési balesetet okoztak. Az ORFK szerint már közel annyit, mint országszerte a gyalogosok. Holott nyilvánvalóan óriási a számbeli különbség a két csoport között.

  1. Személygépkocsi 4511 66 százalék
  2. Kerékpár 653 10 százalék
  3. Tehergépkocsi 498 7 százalék
  4. Gyalogos 278 4 százalék
  5. Motorkerékpár 271 3 százalék
  6. Segédmotorkerékpár 235 3 százalék
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×