eur:
393.24
usd:
355.03
bux:
72243.41
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Évente 900 ezer emberrel csökken Európa népessége?

Európa lakossága 900 ezerrel csökken évente, miközben az átlagéletkor folyamatosan nő - derül ki német DSW alapítvány a világ lakosságának alakulását vizsgáló idei jelentéséből. A KSH Népességtudományi Kutatóintézetének igazgatóhelyettese szerint ez a szám túlságosan magasnak tűnik. 2030-ra azonban nagyjából ez lesz a helyzet - tette hozzá Hablicsek László.

A KSH szakértője szerint az eddigi adatokból inkább az derült ki, hogy Európa népessége stagnál. A gyermekvállalási kedv hosszú ideje csökken. Ennek következtében az elkövetkező 25 évben valóban eljuthat oda Európa, hogy ilyen nagymértékű lesz a népességfogyás.

Az alacsony gyermekszám az egyik oka annak is, hogy elöregszik a népesség. Ehhez persze hozzájárul az egyre hosszabb várható élettartam, illetve a korábbi tömeges bevándorlás is, hiszen az egykori bevándorlók ma már idős emberek - tette hozzá Hablicsek László.

A jelentés szerint ugyanakkor a fejlődő országokban a népesség gyors növekedése a jellemző.

Afrikában a Szaharától délre élők száma akár meg is duplázódhat az elkövetkező 50 évben. A népességkutató szerint erre két magyarázat is van: az egyik nézet szerint egyszerűen ellenkező tendenciák érvényesülnek a fejlődő és a fejlett országokban.

A demográfiai kutatások azonban azt mutatják, hogy mindenhol a világon ugyanaz a folyamat megy végbe, csak vannak olyan országok, ahol ezek később kezdődtek el. Így tulajdonképpen a fejlődő országok is ugyan oda tartanak, mint amivel most a fejletteknek kell szembenézniük.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A világ a zöldebb energia, a tisztább közlekedés felé halad, bár az oda vezető út szemmel láthatóan egyenetlen. A kezdeti felfutás után az elektromos autók iránti kereslet jelentősen visszaesett, idén csak stagnálnak az eladások az EU-ban, közben viszont az uniós CO2-kibocsátási célkitűzéseknek ugyanúgy meg kell felelniük az autógyártóknak, ami jelentős problémákat szülhet egyes szereplőknél. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a gyártóknak meghatározott határértékek alatt kell tartaniuk a flottszintű kibocsátásuk, különben súlyos bírságokat kapnak - ezzel ösztönzik őket, hogy több tiszta járművet gyártsanak. A kvótákat ráadásul 2025-ben szigorítják, így ennek apropóján a UBS megvizsgálta, hogyan állnak az autógyártók a CO2-kibocsátási célok teljesítésében. Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a Renault lehet a legnagyobb bajban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×