eur:
393.31
usd:
355.08
bux:
72243.41
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

A repülőn is össze lehet szerelni egy pokolgépet

Nincs szükség nagyméretű robbanószerre egy repülőgépes merénylethez - mondta az InfoRádióban Tálas Péter. A biztonságpolitikai szakértő hozzátette: egy gép felrobbantására alkalmas szerkezetet ártalmatlannak tűnő alkatrészekből akár a fedélzeten is össze lehet szerelni. Georg Spötle biztonságpolitikai szakértő szerint könnyen előfordulhat, hogy a jövőben üdítőket és kozmetikai szereket sem lesz majd szabad felvinni a gépekre.

A terroristák által használt robbanószerek, főleg repülőgép-robbantás esetén, nem kell, hogy nagy erejűek legyenek, hiszen inkább az a fontos, hogy kárt okozzanak a repülőgépben. Ennek megfelelően nehezebben ismerhetőek fel - mutatott rá Tálas Péter, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának vezetője.

Gorka Sebestyén biztonságpolitikai szakértő szerint a mostani esetről szóló információk arra utalnak, hogy bekövetkezett amitől a szakemberek már régóta tartottak: a terroristák rájöttek, hogy lehet folyékony robbanóanyagból pokolgépet készíteni. A szakértő szerint ez a kreativitás és az összehangolt támadás terve leginkább az Al Kaidára utal.

A folyékony robbanóanyag a legveszélyesebb olyan szempontból, hogy konzisztenciáját, illetve illatát tekintve is megtévesztésig hasonlít különböző üdítő italokra. A zselé formájú robbanóanyagot pedig akár kozmetikai szernek álcázva is fel lehet vinni egy repülőgépre, és ott bármilyen egyszerű elektronikai eszköz, egy óra, vagy egy mobiltelefon segítségével fel lehet robbantani - mutatott rá Georg Spötle.

A biztonságpolitikai szakértő szerint a problémát az jelenti, hogy ezeket a robbanószereket még a szakemberek sem tudják első látásra megkülönböztetni az üdítőktől, vagy mondjuk egy arclemosó zselétől. Csak műszer, illetve vegyelemzés segítségével lehet azonosítani ezeket.

Georg Spötle szerint így könnyen elképzelhető, hogy a jövőben már a kozmetikai szereket és üdítőket sem lehet majd felvinni a repülőkre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A világ a zöldebb energia, a tisztább közlekedés felé halad, bár az oda vezető út szemmel láthatóan egyenetlen. A kezdeti felfutás után az elektromos autók iránti kereslet jelentősen visszaesett, idén csak stagnálnak az eladások az EU-ban, közben viszont az uniós CO2-kibocsátási célkitűzéseknek ugyanúgy meg kell felelniük az autógyártóknak, ami jelentős problémákat szülhet egyes szereplőknél. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a gyártóknak meghatározott határértékek alatt kell tartaniuk a flottszintű kibocsátásuk, különben súlyos bírságokat kapnak - ezzel ösztönzik őket, hogy több tiszta járművet gyártsanak. A kvótákat ráadásul 2025-ben szigorítják, így ennek apropóján a UBS megvizsgálta, hogyan állnak az autógyártók a CO2-kibocsátási célok teljesítésében. Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a Renault lehet a legnagyobb bajban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×