eur:
393.24
usd:
355.03
bux:
72243.41
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Menekül a tőke Szlovákiából?

A Hospodárske noviny cimű szlovák gazdasági napilap elemző cikke szerint a külföldi nagyberuházók a visegrádi térségben egyre inkább elkerülik Szlovákiát, helyette inkább Lengyelországot, vagy Csehországot választják.

Csupán a nyári hónapokban több mint 8 milliárd euró, azaz csaknem 240 milliárd forint beruházástól esett el Szlovákia.

A térség iránt érdeklődő, döntően csúcstechnológiát képviselő társaságok korábbi ígéreteikkel ellentétben Szlovákia helyett Csehországba, illetve Lengyelországba telepítették új üzemeiket.

Pozsony számára az utolsó figyelmeztetést az amerikai Dell adta, amely sokáig Nyitra és a lengyel Lodz között válogatott, végül a lengyel nagyváros mellett döntött, ahol 140 millió eurós nagyberuházást valósit meg.

Ugyancsak Lengyelországban kötött ki a Phillips LCD 430 milliós befektetése, valamint a Sharp 150 millió euróra tervezett nagyberuházása.

Szlovákiában utoljára csaknem két éve valósult meg nagyberuházás, Zsolna mellett már az év végén üzembe helyezik a dél-koreai Kia autógyárat, júniustól pedig már megkezdődött a próbaüzemelés a nagyszombati Peugeot-Citroen francia autógyárban.

A szakemberek szerint a háttérben Szlovákia bizonytalan belpolitikai jövője áll.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A világ a zöldebb energia, a tisztább közlekedés felé halad, bár az oda vezető út szemmel láthatóan egyenetlen. A kezdeti felfutás után az elektromos autók iránti kereslet jelentősen visszaesett, idén csak stagnálnak az eladások az EU-ban, közben viszont az uniós CO2-kibocsátási célkitűzéseknek ugyanúgy meg kell felelniük az autógyártóknak, ami jelentős problémákat szülhet egyes szereplőknél. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a gyártóknak meghatározott határértékek alatt kell tartaniuk a flottszintű kibocsátásuk, különben súlyos bírságokat kapnak - ezzel ösztönzik őket, hogy több tiszta járművet gyártsanak. A kvótákat ráadásul 2025-ben szigorítják, így ennek apropóján a UBS megvizsgálta, hogyan állnak az autógyártók a CO2-kibocsátási célok teljesítésében. Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a Renault lehet a legnagyobb bajban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×