Infostart.hu
eur:
399.02
usd:
343.17
bux:
100707.8
2025. július 18. péntek Frigyes
Aachen, 2018. január 29.Az aacheni Egyetemi Kórház 2018. január 29-én. Német újságok 2018. január 28-i beszámolói szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított és időközben már megszűnt, a szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatócsoport (EUGT) megbízásából az aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete 25 emberen tanulmányozta a dízel üzemanyag füstjében lévő egyik gáz, a nitrogén-dioxid (NO2) hatását. (MTI/EPA/Sascha Steinbach)
Nyitókép: SASCHA STEINBACH

Dízelautók kitiltása: kezdhetnek aggódni a tulajdonosok

Szakmai szervezetek szerint fokozatosan el kell kezdeni a szennyező járművek kivonását a fővárosból. Szakértők szerint szmogriadó esetén erre már megvan a jogszabályi háttér.

Már 2022-ben el kell kezdeni az elavult dízelautók kitiltását Budapestről – ezt javasolja a Levegő Munkacsoport, amely szerint jövő év júliusától kezdve több éven át fokozatosan lehetne bevezetni ezt a korlátozást. Először a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a budai körút által határolt területen, végül pedig a fővárosban 2024-ben már csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euró 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehessen közlekedni. A javaslat szerint a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.

A főpolgármester pár nappal ezelőtt jelezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés még idén dönthet arról, hogy mikor vezetik ki a korszerűtlen besorolású autókat Budapesten.

Szörényi András, a vezess.hu újságírója szerint környezetvédelmi szempontból ez indokolt lépés, de szmogriadó esetén egyébként is megvan erre a jogi háttér. "Ha azt nézzük, hogy melyik autó növeli jobban a felmelegedést, melyiknek nagyobb a szén-dioxid-kibocsátása, akkor a dízelautók kifejezetten jók, hiszen keveset fogyasztanak, kevesebb üzemanyag elégetéséből arányaiban százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mintegy velük összevethető benzines. Ha nem a szén-dioxid-kibocsátást vizsgáljuk, hanem a tényleges károsanyag-kibocsátást, akkor a régebbi, 2018 előtt dízelek sokkal környezetszennyezőbbek" – mondta a szakíró.

A Greenpeace Magyarország eközben levegőtisztasági intézkedéseket sürgetett, mert Magyarország az Európai Unió szennyezettebb levegőjű országai közé tartozik, még mindig több mint 13 ezer magyar hal meg idő előtt a rossz levegő miatt.

"A részecskeszennyezés döntően a fűtésből származik, de városi környezetben mind a részecskeszennyezés, mind a nitrogén-dioxid-szennyezettség jelentős részben a régi dízelekből ered, ezért régóta sürgetjük, hogy induljanak országos szinten épület-felújítási, energiahatékonysági programok, szigorúbban el kellene járni az illegális szemét égetésével szemben, és városi szinten régóta ösztönözzük a régi szennyező járművek kivonását" – mondta Simon Gergely, a szervezet regionális vegyianyag-szakértője.

A Levegő Munkacsoport közleménye szerint már csaknem 300 európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. A szervezet hangsúlyozta, hogy az európai lakosság többsége, ezen belül a magyarok 76 százaléka is egyetért az ilyen intézkedésekkel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: van más együttműködési lehetőség is Ukrajnával, mint az uniós tagság

Orbán Viktor péntek reggel: van más együttműködési lehetőség is Ukrajnával, mint az uniós tagság

A miniszterelnök beszélt az uniós "ukrán költségvetésről", amelyet Brüsszelben írnak, és amely minden negyedik-ötödik forintot átad Ukrajnának, miközben nincs is döntés Ukrajna uniós tagságáról. Szólt Sebestyén József halálának ügyéről is, amellyel kapcsolatban nem érzelmileg kell érvelni, hanem emberi jogi oldalról. Aztán szólt a hazai gazdaság jövőjéről is az Otthon Start program optikájából. Végül az Otthon Start modellszámításai és Kapu Tibor hazatérése is szóba került.

Szalai Máté: amire Izrael katonai sikerként áhítozik, a közel-keleti térséget destabilizálhatja

Az izraeli vezetés nem titkolt célja, hogy újrarajzolja a Közel-Kelet politikai térképét, és ennek megfelelően Izrael vezető szerepre tör a térségben, aminek keretében időnként beavatkozik olyan konfliktusokba is, mint amilyen a drúz kisebbségé Szíriával – mondta az InfoRádióban a külpolitikai szakértő. A Clingendael Intézet kutatója arról is beszélt, mennyire áll most stabil lábakon Benjamin Netanjahu kormánya.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.18. péntek, 18:00
Németh Zsolt
az Országgyűlés Külügyi Bizottságának elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×