Infostart.hu
eur:
382.99
usd:
328.61
bux:
109387.87
2025. december 5. péntek Vilma

Moderálási szabályzat

SZABÁLYZAT

a jogellenes tartalmat képező hozzászólásokkal szembeni fellépésről

 

Az INFORÁDIÓ Zrt. (nyilvántartja a Fővárosi Törvényszék Cégbíróága a Cg. 01 10 143404 cégjegyzékszámon, székhelye: 1033 Budapest, Polgár u. 8-10.; e-mail: info@inforadio.hu) mint kiadó (a továbbiakban a „Kiadó”) a Sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 20/A. §-ában foglaltaknak eleget téve - a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának e tárgyban kiadott ajánlásában megfogalmazottakra is tekintettel– a kiadásában lévő www.infostart.hu című elektronikus sajtótermékhez (a továbbiakban: Hírportál) kapcsolódóan a Kiadó által fenntartott közösségi média, Youtube, TikTok, illetve mindazon további elektronikus felületein, amelyen a Kiadó az általa közzétett tartalmaihoz hozzászólási lehetőséget biztosít (továbbiakban a „Felületek”), a jogellenes tartalmú hozzászólásokkal szembeni fellépés érdekében, az azok közzétételét követően irányadó és követendő eljárás rendjére az alábbi szabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) alkotja.

 

1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK, A SZABÁLYZAT CÉLJA, HATÁLYA

1.1 A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) 20/A. § (1) bekezdése értelmében, amennyiben az internetes sajtótermék kiadója az általa szerkesztett internetes felületen vagy más által üzemeltetett online platformon biztosítja a sajtótermék tartalmai tekintetében az olvasói hozzászólások lehetőségét, úgy köteles a jogellenes tartalmú hozzászólásokkal szembeni fellépés érdekében azok közzétételét követően alkalmazandó eljárásról nyilvános szabályzatot alkotni és ennek megfelelő hatékony megoldást alkalmazni.

1.2 Az Smtv. 20/A. §-át beiktató, az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvény indokolása szerint a közelmúltban – jellemzően az interneten - megszaporodtak az olyan félelemkeltő, gyűlölködő megnyilvánulások, olvasói hozzászólások (kommentek), amelyek sértik az érintett személyek emberi méltóságát, egyúttal nélkülözik az egymás iránti kölcsönös tiszteletet, és rombolják a közügyek megvitatásának kultúráját. E negatív tendencia egyik oka a modern digitális világ arctalansága, amely teret enged a gyűlöletkeltő hozzászólásoknak. A közbeszéd állapotának formálása közös felelősség, ezért különösen a közösségi és online platformok, médiafelületek tekintetében szükséges ösztönözni a jogellenes és káros tartalmak elleni hatékony fellépést. Az emberi méltóság sérthetetlenségét és a közösség megfélemlítéstől mentes kommunikációhoz való jogát szem előtt tartva az uszító, gyűlölködő kifejezések terjedésével, demoralizáló hatásukkal szemben a jog eszközeivel is szükséges fellépni függetlenül attól, hogy e kifejezések személyekre vagy személyek meghatározott csoportjára irányulnak.

1.3 A Szabályzat célja, hogy meghatározza a jogellenes felhasználói hozzászólásokkal szembeni fellépés érdekében azok közzétételét követően alkalmazandó eljárási rendet.

1.4 A Szabályzat hatálya kiterjed a Kiadó által más szolgáltatásban (közösségi média oldalakon) kezelt profilján, fiókján keresztül a Hírportál tartalmai tekintetében biztosított felhasználói hozzászólásokra, így a Szabályzat rendelkezései minden hozzászólást (kommentet, megjegyzést) tevő, illetve az oldalon keresztül tartalmat megosztó felhasználóra egyformán vonatkoznak. Kiadó az általa szerkesztett femcafe.hu internetes sajtóterméken az ott megjelenő tartalmak tekintetében az olvasói hozzászólásokat nem biztosítja.

1.5 A Kiadó nem felelős a hozzászólások tartalmáért, amennyiben nincs tudomása jogellenes tartalomról. Amint tudomást szerez adott tartalom jogellenességéről, azt haladéktalanul eltávolítja vagy hozzáférhetetlenné teszi.

1.6 A Szabályzat nem vonatkozik a szerzői vagy szomszédos jogokat sértő hozzászólásokra - ezekre az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról szóló 2001. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Ekertv.) 13. §-a irányadó.

 

2. A HOZZÁSZÓLÁS JOGELLENES MINŐSÍTÉSE

2.1 A hozzászólás jogellenes, amennyiben a hatályos kogens magyar jogszabályba vagy kogens európai uniós jogi szabályozásba, továbbá a Szabályzatban felsorolt bármely tilalomba ütközik. A Kiadónak joga annak megítélése, hogy egy hozzászólás jogellenesnek minősül-e vagy sem.

2.2 Fentiekkel összhangban tilos minden olyan hozzászólás közzététele, amely

2.2.1 emberi méltóságot sértő;

2.2.2 valamely személy személyiségi jogát sértő (különösen, de nem kizárólag névviselés, becsület, jóhírnév, magánélet, magántitok, személyes adatok védelméhez fűződő jog, képmáshoz és a hangfelvételhez való jog);

2.2.3 valamely nemzet, közösség, nemzeti, etnikai, nyelvi és más kisebbség vagy bármely többség, továbbá valamely vallási közösség kirekesztésére alkalmas;

2.2.4 valamely nemzet, közösség, nemzeti, etnikai, nyelvi és más kisebbség vagy bármely többség, továbbá valamely vallási közösség vagy ezek bármely tagja elleni gyűlöletet kelt vagy erőszakra uszít;

2.2.5 alpári, agresszív, fenyegető hangnemű;

2.2.6 szélsőséges vallási nézetek terjesztésére alkalmas;

2.2.7 egészségre ártalmas anyagok használatára ösztönöz;

2.2.8 álhíreket terjeszt hozzászólásában;

2.2.9 alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást vagy pánikot keltsen;

2.2.10 sérti a közzétételének időpontjában Magyarországon hatályos törvényeket, illetve bűncselekményre vagy egyéb jogsértésre történő felhívást, buzdítást, arra való jelentkezést tartalmaz;

2.2.11 jogsértő tartalomra mutató linket helyez el;

2.2.12 kiskorúak fejlődésére káros lehet;

2.2.13 kereskedelmi közleményeket, reklámokat tartalmaz;

2.2.14 üzleti titkokat vagy tiltott módon megszerzett adatokat tartalmaz;

2.2.15 politikai reklámokat, propagandát vagy nyílt politikai agitációt tartalmaz.

2.3 A hozzászólás jogellenessége megnyilvánulhat szöveges, (mozgó)képi, vagy hang formában is.

2.4 Kiadó fenntartja a jogot, hogy a hozzászólás lehetőségét bizonyos, különösen érzékeny témákra vonatkozó tartalmak esetében (így például halálesetek, természeti katasztrófák, balesetek, terrortámadások) kizárja, felfüggessze vagy megszüntesse.

2.5 Kiadó a hozzászólás jogellenességét észlelheti saját forrásból vagy valamely felhasználó (olvasó) bejelentése folytán.

2.6 A Kiadó a Hírportál tartalmához közzétett felhasználói hozzászólások jogszerűségét, illetve jogellenességét humán moderátor útján ellenőrzi. A Kiadó jogellenes hozzászólásokat indokolatlan késedelem nélkül - de legfeljebb a közzétételtől számított egy munkanapon belül - kiszűri, és azokat haladéktalanul eltávolítja (hozzáférhetetlenné és megoszthatatlanná teszi).

2.7 A hozzászólás jogellenességét a Kiadó ítéli meg a hatályos magyar és európai uniós jogi szabályozás, az ahhoz kapcsolódó joggyakorlat és a jelen szabályzatban foglaltak alapján.

2.8 A Hírportál tartalmaihoz kapcsolódóan megjelenő hozzászólások utólagos moderálása nem jelenti a Felületeken megjelenő felhasználói tartalmakért való szerkesztői felelősségvállalást.

 

3. JOGELLENES HOZZÁSZÓLÁSOK BEJELENTÉSE

3.1 Azon személy, aki valamely, a Hírportál tartalmaihoz kapcsolódóan közzétett hozzászólás jogellenes vagy a jelen Szabályzatban rögzített valamely tilalomba ütközőnek észleli, a Kiadó felé az alábbi elérhetőségek egyikén bejelentést tehet:

• levelezési cím: 1033 Budapest, Polgár u. 8-10.

• e-mail cím: info@inforadio.hu

3.2 A Kiadó részére címzett bejelentésben meg kell jelölni azt a tartalmat, amelyhez kapcsolódóan a sérelmesnek ítélt hozzászólás közzétételre került, a sérelmesnek talált hozzászólást (azonosítható módon), továbbá röviden le kell írni, hogy miért tartja a bejelentő a hozzászólást jogellenesnek. Amennyiben a bejelentés e pontban meghatározottaknak nem felel meg, vagyis a tartalmi elemek bármelyike is hiányzik, úgy az nem minősül a Szabályzat szerinti bejelentésnek.

3.3 Ha a jogellenes hozzászólás személyiségi jogot sért, akkor bejelentés megtételére csak a sértett és/vagy képviselője jogosult.

3.4 A bejelentést a Kiadó - a nyilvánvalóan alaptalan esetek kivételével - érdemben nem vizsgálja, hanem a bejelentéssel érintett hozzászólást az értesítés kézhezvételét követő egy munkanapon belül - a felülettől függően - eltávolítja vagy elérhetetlenné teszi. A Kiadó a bejelentéstől függetlenül is jogosult bármely hozzászólás eltávolítására vagy elérhetetlenné tételére, ha úgy ítéli meg, hogy az adott hozzászólás - a jelen Szabályzatban is foglaltakra tekintettel – jogellenesnek minősül. Kiadó ezen döntésével szemben a hozzászóló - e Szabályzat 4. fejezetében foglaltak szerint - panasszal élhet.

3.5 Azon felhasználók hozzászólási jogát, akik ismételten tesznek közzé jogellenes hozzászólásokat, a Kiadó - kellő mérlegelést követően, fokozatosan eljárva - akár időlegesen, akár véglegesen is megvonhatja, amennyiben ez technikailag megoldható. Kiadó ezen döntésével szemben a hozzászóló - e Szabályzat 4. fejezetében foglaltak szerint - panasszal élhet.

3.6 A Kiadó által a jogellenes hozzászólás kiszűrése és eltávolítása nem mentesíti a hozzászólást (kommentet, megjegyzést) tevőt a jogellenesség egyéb jogkövetkezményei (pl. büntetőjogi felelősségre vonás, polgári jogi igény) alól.

 

4. JOGORVOSLAT RENDJE

4.1 A Kiadó által jogellenesnek ítélt hozzászólást közzétevő személy a Kiadó döntésével - a hozzászólás jogellenesnek való megítélésével és eltávolítással vagy az adott személy hozzászólási lehetőségét megvonó döntésével - szemben a Kiadónál 8 (nyolc) napon belül panaszt tehet a 3.1. pontban megadott elérhetőségek egyikén. A panaszban szükséges megjelölni a hozzászólást közzétevő személy nevét, kapcsolattartási adatait, a tárgyi hozzászólást beazonosítható módon, és arra vonatkozó érvelést, hogy a Kiadó döntése miért helytelen.

4.2 A Kiadó a beérkezett panaszokat a beérkezéstől számított 15 (tizenöt) napon belül megvizsgálja, és annak eredményéről a panaszost írásban - a panasz beérkezésének módjával egyező módon (email/levél) - tájékoztatja. A panaszosra kedvezőtlen döntés esetén Kiadó egyben tájékoztatja arról is, hogy panaszával bírósághoz fordulhat. (jogorvoslati kioktatás) Amennyiben a hozzászóló felhasználó álláspontja szerint a Kiadó vele szembeni szankciója megalapozatlan volt, a kiadói panaszkezelés lehetőségén kívül bírósághoz is fordulhat.

4.3 A Kiadó a hozzá beérkezett panaszokról nyilvántartás vezet, amely tartalmazza a panaszos nevét és email elérhetőségét, a panasz tárgyát, a panasz vizsgálatának időpontját és a vizsgálat eredményét, valamint a panaszos részére kiküldött válasz időpontját.

 

5. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

5.1 A hozzászólást közzétevő személy tudomásul veszi, hogy a hozzászólás közzétételével részéről a jelen Szabályzat elfogadottnak minősül.

5.2 A Kiadó a Szabályzatot közzéteszi a Hírportálon, valamint a Felületeken, úgy, hogy a Szabályzatot tartalmazó külső linket a profil legelső (rögzített) bejegyzései, posztjai között közvetlenül elérhetővé teszi.

5.3 A Szabályzat nyelve magyar. A Szabályzatban nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó magyar jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

5.4 A Kiadó fenntartja a jogot, hogy a Szabályzatot egyoldalúan, a módosítást követő hatállyal módosítsa. A módosított Szabályzatot - egységes szerkezetbe foglaltan - a Felületeken közzéteszi.

Jelen Szabályzat annak közzétételétől, azaz 2025. november 5. napjától a visszavonásig hatályos!

Budapest, 2025. november 5.

INFORÁDIÓ Zrt.

×
×
×