A közúti fuvarozási árindex kiszámolása során elemezzük a fuvarozás költségeit, és ennek eredményeképpen jött ki, hogy 2024-ben 16-21 százalék közötti drágulásra számíthatunk – mondta az InfoRádióban Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának elnöke. Az idei inflációt négy százalék körülire várják, az emelkedés tehát ennek várhatóan az ötszöröse lesz.
Magyarázata szerint az adók emelkedése nyomja meg ilyen drasztikus mértékben a közúti fuvarozás költségeit. Két tényezőt emelt ki: az egyik az üzemanyag jövedéki adójának 41 forintos emelkedése, a másik a használatarányos útdíj, ami jelentős mértékben növekszik. Megjegyezte,
az utóbbi a kettő közül a súlyosabb teher, a növekedési mértéke átlagosan 50-60 százalék között van, de akár 83 százalék is lehet.
Ennek az az oka, hogy nem általános díjemelésről van szó, hanem a jármű típusától függ majd az útdíj mértéke, valamint attól is, hogy milyen útszakaszon történik az adott fuvar.
Lajkó Ferenc azzal folytatta, hogy mindezek mellett szinte jelentéktelennek tűnhet az olyan drágulás, mint például az autógumiké, az alkatrészeké, az irodaköltségé vagy éppen a telephelyőrzésé. Hozzátette, a kamatkörnyezet sem lett kedvezőbb, a magas alapkamat miatt drágább a finanszírozás, a kamionok lízingdíja. Mindebből adódik össze ez az infláció ötszörösét is elérő közúti fuvarozási költségnövekedés – foglalta össze.
A szakosztály elnöke azt is hozzátette, hogy
egy ilyen mértékű drágulás felfelé fogja hajtani a teljes hazai inflációt, ugyanis Magyarországon az áruszállítás 78 százalékát teszi ki a közúti fuvarozás.
A drágulás ezért be fog gyűrűzni a termékek árába, hiszen, mint mondta, ez a 16-21 százalék már olyan mértékű, amit az iparág biztosan nem tud lenyelni. Elárulta, a fuvarozásban 4-5 százalékos profitráta már jónak számít, így, mint fogalmaz, nyilván nem tudnak a szállítócégek ennyit elengedni, a költségnövekedés nagyrészt vagy teljes egészében be fog épülni a fuvardíjakba.