A közúti árutovábbítási szerződésekről (KÁSZ) szóló kormányrendelet mostani módosításának egy lényeges eleme az, hogy olyan díjakat igyekszik iránymutatásként meghatározni a piac számára, amelyek alkalmazása biztosíthatná a fuvarozók önköltségének kitermelését - mondta az InfoRádióban Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.
"Nem egyszerű beavatkozni a piacba, hiszen a kereslet-kínálat is befolyásolja ezeknek a díjaknak az alakulását, de a KÁSZ most egy olyan erős cölöp lehet megbízónak és fuvarozónak egyaránt, amelyik a minimális szolgáltatási alapdíj tekintetében az önköltségszint-közeli díjakról beszél. Benne van a rendeletben továbbá a várakozási idő, tehát az állásidőre vonatkozó minimális óradíj, a rakodási, raklapválogatási díj is - ezek mind olyan tényezők, amelyek azt hivatottak szolgálni, hogy a fuvarozók pénzüknél, költségüknél legyenek, és ezáltal stabil maradhasson a működésük" - sorolta a szakember.
Megjegyezte: a fuvarozót bizonyos helyzetekben nagyon kiszolgáltatott a megbízó oldalnak. A megbízó korábban dönthetett úgy, hogy nem a felkínált áron kívánta foglalkoztatni a fuvarozót és egy konkurens, akár külföldi vállalkozást választott helyette. Így a kevésbé erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező mikro- és kisvállalkozásokat, amelyekből nagyon sok van a hazai logisztikai ágazatban, a "margóra tudták helyezni".
"Álláspontunk szerint, a Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által hangoztatott gondolathoz, hogy magyar árut magyar fuvarozó szállítson el, az is kell, hogy a magyar fuvarozók önköltségszintjét elérő díjakat a megbízói oldal is megfizesse, és ne válogasson esetleg harmadik országból érkezett konkurenseket, akiket esetenként jogellenesen foglalkoztatnak Magyarországon, és ők egy alacsonyabb díjakon tudnak fuvarozni - nyilván azért, mert egy egészen más adó és költségkörnyezetből érkeztek" - mondta Árvay Tivadar.