eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles

Éppen 170 éve indult útjára az első balatoni gőzhajó

170 éve indult el a balatoni gőzhajózás. Ezen a napon futott ki a balatonfüredi kikötőből a Kisfaludy lapátkerekes gőzhajó.

A balatoni gőzhajózás eszméjét elsőként Zala vármegye alispánja vetette fel 1837-ben, a balatonfüredi fürdő panaszkönyvébe írt feljegyzésében. Két évvel később egy angolból lett magyar földbirtokos is a Balaton kihasználatlan víztükréről értekezett könyvében. A közvélemény figyelmét Kossuth Lajos irányította a kérdésre 1842-ben a Pesti Hírlap cikkében. Ezt követően kezdett bele Széchenyi István a hazai gőzhajózási társaság szervezésébe.

A Balaton Gőzhajózási Társaság 1845. december 27-én Pesten tartotta meg előkészítő ülését,.Széchenyi 1846. április 2-án jelentette meg Balatoni gőzhajózás című röpiratát, amely hangsúlyozta a gőzhajózás jelentőségét. Néhány nappal később, 1846. április 5-én Széchenyi elnökletével meg is alakult a Balaton Gőzhajózási Társaság.

A Kisfaludy névre keresztelt első hajó előállítási költségeit a részvények árából fedezték. A 40 lóerős gőzgép Angliában, a hajótest - miként a Füred és Keszthely névre keresztelt két uszály is - az Óbudai Hajógyárban készült.

Az 50 méter hosszú, 5 méter széles és csaknem három méter magas, 300 férőhelyes, 200 tonna teherbírású gőzös hajóteste vasból, felépítménye pedig fából készült. Fényűző szalonjában arany belső burkolat és mahagóni oszlopsor, és egy könyvtár is volt.

A Kisfaludyt 1846. szeptember 21-én, Széchenyi ötvenötödik születésnapján bocsátották vízre. Balatonfüredről Kenesére vezető első útját egy óra alatt tette meg. A hajó később Alsóörs, Keszthely, Kenese és Füred kikötői között járt, feltételes megállóként szerepelt Boglár, Badacsony, Fonyód és Szántód.

A szabadságharc idején a Kisfaludy lett volna István nádor és Jellacic találkozójának színhelye, de tiszttársai a horvát bánt nem engedték fel a hajóra.

A Kisfaludy a Déli Vasút 1861-es átadásáig viszonylag kevés utast szállított, Az első balatoni gőzöst 1887-ben bontották szét, csupán néhány rajz és rézkarc maradt fenn róla.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×