Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Nyitókép: Wikipédia

Bemutatkozott a kínaiak és az oroszok új lopakodó gépe

A frissen bemutatott kínai lopakodó harci gép lehet a kínai elrettentés kulcsa a vitatott tengeri területeken – így értékelik a J-35-ös debütálását egy kínai légishow-n, ahol az oroszok hasonló gépét is népszerűsítették.

Magyarul eléggé viccesen hangzik az angol kódnév fordítása: gyurgyalag, avagy méhészmadár. A kínai J-35-ös ötödik generációs lopakodó azonban komoly fenyegetést jelent a tajvani és szövetséges légvédelemnek. Egyrészt nehéz észrevenni, másrészt messze – akár 1200 kilométerre tud repülni. Ráadásul a kínai haditengerészet legújabb Fucsian repülőgép-hordozójára telepíthetik, ahonnan a modern, úgynevezett elektromágneses katapult a nehezebb – fegyverzettel alaposan megrakott – gépeket is a levegőbe tudja lendíteni.

A J-35 az idei, csuhaji nemzetközi légivásáron mutatkozott be katonai vezetők, nemzetközi vásárlók és külföldi vendégek előtt. A kínai fejlesztők szerint gépük az amerikai F-35-ös ötödik generációs lopakodó vetélytársa – bár nyugati kommentátorok szerint a lassabb, de valamivel nagyobb hatótávú amerikai gép fejlettebb. Mégis, a kínai lopakodó nagy kihívás Washingtonnak, mert Peking folytatódó haderő-modernizálási lépéseinek a része. A program céljai között szerepel, hogy 2035-re hat új repülőgép-hordozót tudjanak hadrendben.

Kommentátorok szerint az utóbbi néhány hónapban egyre nyilvánvalóbbá vált Kína ama törekvése, hogy nagyobb erőt tudjon kivetíteni a nyílt tengerre. Októberben Tajvan blokádját gyakorolta el az egyik repülőgéphordozó, a Liaoning. A múlt héten egy másik, a Santung pedig azt demonstrálta, hogy a Fülöp-szigetek térségét tudja fenyegetni.

Egy tavalyi Pentagon-jelentés szerint Kína légierejének fejlettségi szintje „gyorsan közelít a nyugati légierőkéhez, a trend fokozatosan aláássa az amerikaiak előnyét”.

A most bemutatott kínai J-35-ös a korábbi generációs J-20-as lopakodóra épül, amely szintén ott volt Csuhajban és amelyet szintén felszerelnek az újonnan bemutatott PL-15E nagy hatótávú rakétákkal.

A légishown megjelent az orosz nemzetbiztonsági tanács vezetője, Szergej Sojgu és első ízben a világ szeme előtt az oroszok saját lopakodója, a Szu-57-es is: akrobatikus bemutatót tartott – például a látványos, úgynevezett Hulló Falevél-manőverrel – egy 62-éves orosz tesztpilóta, Szergej Bogdan. Az orosz média úgy állította be, hogy a kínaiak a csodájukra jártak és szinte róluk szólt a vásár – a gépről a „globális dél” több médiuma valóban elismerően írt, a nyugati sajtó jobbára hallgatott.

A Kyiv Independent ukrán lap szerint „a közösségi médiában feltűnt képek” egy toldozott-foldozott, be nem fejezett prototípust mutattak, és ezért a gép „nevetség tárgya lett”. Érdekes módon azonban a lap cikke nem hozta le a képeket. Viszont az oroszok most első ízben írtak alá szerződést a modell külföldi eladásairól, bár nem árulták el, kivel.

Egy másik ukrán kiadvány, a Defense Express megint csak kétségeit fejezte ki, azt állítva, hogy az oroszok nehezen találnak vevőket – Irán és Észak-Korea érdeklődik csak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz
Vagyonadó

Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz

A vagyonadó mindig jól mutat a kampányplakáton: egyszerű üzenet, könnyű célpont, morális fölény. Csakhogy ahol valóban nekifutottak a bevezetésének, ott az állam rendre összeomlott a mérés, az értékelés és a jogi megfelelés terhei alatt. Franciaország, Németország, India és Argentína példája ugyanazt mutatja: a vagyonadó technikailag szinte megvalósíthatatlan. A politikai szlogen így tehát marad, maga az adó viszont többnyire elbukik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×