Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 15. hétfő Valér
byd dolphin
Nyitókép: byd.com

Durva szigorítás jöhet: kitiltaná a kínai járműveket a világ egyik legnagyobb gazdasága

A Biden-adminisztráció nemzetbiztonsági okokra hivatkozva készül újabb drasztikus lépésre az amerikai–kínai kereskedelmi vámháborúban.

A Biden-kormányzat olyan szigorítást vezetne be az Egyesült Államokban, amely arra kötelezné az amerikai autógyártókat, hogy távolítsák el a kulcsfontosságú kínai szoftvereket és hardvereket az USA-ban közlekedő járművekből – írja a hvg.hu a Reuters beszámolója alapján.

Gina Raimondo amerikai kereskedelmi miniszter komoly aggodalmakat fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy

a kínai vállalatok a járművekbe épített berendezések, szoftverek segítségével a magánéletet sértve adatokat gyűjthetnek az amerikai járművezetőkről és infrastruktúráról,

sőt úgy véli, felmerül a kockázata az internetre és a navigációs rendszerekre csatlakoztatott járművek külföldi manipulációjának is. A javaslat szerint a szoftvertilalom a 2027-es modellévtől, míg a hardvertilalom a 2030-as modellévtől vagy 2029 januárjától lépne életbe.

Az amerikai kereskedelmi minisztérium harminc napig társadalmi vitára bocsátotta a javaslatot, amit a jövő év elején véglegesítene a tárca.

A szabályok minden közúti járműre vonatkoznának, de a nem közúton használt, például mezőgazdasági vagy bányászati járművekre nem.

A Fehér Ház februárban vizsgálatot rendelt el a lehetséges veszélyek feltárására. Joe Biden akkor azt javasolta, hogy tiltsák ki a kínai járműveket az amerikai utakról a szoftveres szigorítás eszközével. A tervezett szabályozás más autógyártókat is arra kötelezne, hogy a következő években távolítsák el a kínai szoftvereket és hardvereket az Egyesült Államokban közlekedő járművekből.

A mostani szigorítás a kínai járművekkel kapcsolatos amerikai korlátozások legújabb eleme. A kormányzat nemrég megemelte a kínai importra kivetett vámot, beleértve az elektromos járművekre kivetett százszázalékos, valamint az elektromos járművek akkumulátoraira és a kulcsfontosságú ásványi anyagokra vonatkozó vámokat. A Reuters emlékeztet, hogy a washingtoni kínai nagykövetség augusztusban bírálta az Egyesült Államokba irányuló kínai járműexport korlátozására tervezett intézkedéseket: „Kína sürgeti az Egyesült Államokat, hogy komolyan tartsa be a piaci elveket és a nemzetközi kereskedelmi szabályokat, és teremtsen egyenlő versenyfeltételeket minden ország vállalata számára. Kína határozottan megvédi törvényes jogait és érdekeit” – állt közleményükben.

Az amerikaiak viszonylag kevés kínai gyártmányú személygépkocsit, könnyű tehergépkocsit importálnak, a kereskedelmi minisztérium azonban még azelőtt cselekedne, hogy Gina Raimondo megfogalmazása szerint a Kínához vagy Oroszországhoz kapcsolódó beszállítók, autógyártók és autóalkatrészek mindennapossá és széles körben elterjedtté válnának az amerikai autóiparban.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Milák Kristófot nagyon hiányolja, mert „akkora úszó, mint amekkorát a Föld nem látott”, de van, ami a sikereknél is meghatározóbb, ez pedig az Úszó nemzet program és az Edzői mentorprogram, ami iránt szerte a nagyvilágban érdeklődnek, nem is akárkik. Az úszóprogram pedig vagy tíz sportágat el tud látni versenyzőkkel, akár hosszú távon is, hisz ki tudja, ki vezeti majd a sportágakat 10-15 év múlva. Sós Csaba, a magyar úszóválogatott szövetségi kapitánya értékelte az évet.

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×