eur:
400.63
usd:
364.72
bux:
73889.22
2024. október 8. kedd Koppány
Nyitókép: Unsplash

Gyors fordulat jelzi az élesedő küzdelmet Kína és az Európai Unió között

A kínai elektromos autók elleni büntetővámok újragondolását akarja Spanyolország és Németország. A nyáron az EU átfogó vizsgálatot jelentett be a kínai autógyárak piactorzító állami dotációjáról. Amire a kínaiak ellenvámokkal fenyegettek.

Úgy tűnik, bejött Kínának a manőver, hogy az addig az elektromos autói ellen hangosan felszólaló Spanyolországot célzott büntetővámokkal sújtsa. Pedro Sanchez kormányfő a kínai EV-gyártók ellen tervezett EU-s büntetővámok „újragondolására” szólított fel. Sanchez erről pekingi útján beszélt, ahol találkozott Hszi Csin-ping elnökkel.

„Nyersnek és őszintének kell lennem: újra kell gondolnunk, mindnyájunknak, nemcsak a tagállamoknak, de az Európai Bizottságnak is” – mondta. „Nem kell újabb háború, ez esetben kereskedelmi” – tette hozzá, amikor megkérdezték, hogyan fog országa szavazni a kérdésben az Európai Tanács e havi ülésén.

A kínaiak júniusban célzott lépéssel vizsgálatot jelentettek be az uniós húsimportra – mondván, hogy túlkapacitás alakult ki az európai termékekből.

A lépés úgy volt kalibrálva, hogy annak fő célpontja épp Spanyolország, Kína legnagyobb európai húsbeszállítója lett.

A spanyolok bár júliusban még a kínaiak elleni büntetővámokra szavaztak, gyorsan behúzták a kéziféket és elkezdtek arról beszélni, hogy kompromisszumra törekszenek. Most Sanchez miniszterelnök azt mondta, hogy „fair kereskedelmet” szeretne Kínával.

Az Ursula von der Leyen EU Bizottsági elnök által a kínai elektromoskocsi-gyártók ellen bejelentett vizsgálat 38 százalékos büntetővám kivetésével fenyegetett, mivel a kínai gyártók olcsóbban termelnek és alá tudnak vágni az európai autógyáraknak.

A kép azonban összetettebb. Például a megszorult és most gyárbezárásokat bejelentő Volkswagen félti a kínai piacot és az ottani gyárait, ezért nem akar konfrontációt.

Szeptemberben – minősített többséggel - már kötelező érvényű döntésről kell szavaznia az EU tagállamoknak. Igen esetén öt évre büntetővámot vetnek ki a kínai elektromos kocsikra.

Közben Németország már az első szavazáson is tartózkodott. Olaf Scholz kancellár a büntetővámok bírálója, üdvözölte Sanchez pálfordulását, mondván: „ezúttal egy irányba tartunk”. Megjegyzése előtt német diplomaták már jelezték: Berlin továbbra is tartózkodni fog a szavazáson, mivel vita van a kormányon belül (a külügyek és gazdasági tárca főnöke például támogatta a Kína elleni vámokat).

Sanchez pedig már azt mondja, hogy „hidakat kell építeni az EU és Kína közt – miközben a kereskedelemért felelős kínai kormányfőhelyettes, Vej Li Brüsszelben tárgyalt.

Sanchezt azt is motiválhatta, hogy egy kínai céggel szerződést kötöttek, amely egymilliárd dolláros beruházással hidrogénelőállító üzemet építhet Spanyolországban.

Címlapról ajánljuk

Megvannak az idei fizikai Nobel-díj győztesei

A Svéd Királyi Tudományos Akadémia döntése értelmében a 2024-es fizikai Nobel-díjat John J. Hopfield és Geoffrey E. Hinton kapja a neurális hálózatok kutatásáért és a gépi tanulás területén tett áttörő felfedezéseikért
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
Száguldás az olajpiacon - Meddig tarthat az őrület, mi lesz a benzinnel?

Száguldás az olajpiacon - Meddig tarthat az őrület, mi lesz a benzinnel?

Fokozódik a közel-keleti konfliktus, küszöbön áll az újabb iráni eszkaláció, ami szélsőséges esetben akár a globális olajellátást is jelentősen megzavarhatja. A piac már reagált, lélektani szintre ugrott az olaj ára, de sokak szerint még messze a vége a szárnyalásnak. De mégis meddig tarthat az emelkedés, milyen forgatókönyveket kell figyelembe venni? Ami még ennél is fontosabb: mit jelent mindez a magyar autósok számára, ismét az egekbe szökhet a benzin ára?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×