eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
Az Action Aviation által 2023. június 20-án közreadott képen a Titan elnevezésű merülőhajót készítik fel a merüléshez június 18-án. A Titan június 18-án indult útnak a Titanic roncsaihoz, de a Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel elveszítette vele a kapcsolatot. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.
Nyitókép: -

Szakértő: mérgezés végezhet a Titanic roncsánál bajba került kutatókkal

Víz alól érkező zajokat, dörömböléseket észleltek a mentőcsapatok a Titanic roncsánál, ahol még vasárnap tűnt el a Titán nevű mini-tengeralattjáró, a fedélzetén öt utassal. Az InfoRádió egy szakértőt kérdezett meg a 3800 méteres mélységben uralkodó állapotokról és a bajba jutottak túlélési esélyeiről. Czakó László veterán búvároktatónak a roncskutatásban és a víz alatti embermentésben is gyakorlata van.

3800 méter mélyen 380 bar nyomás uralkodik, ez másfélszer több, mint egy búvárpalackba betöltött levegő. Éppen ezért annak a mini-tengeralattjárónak, amivel lemerültek megnézni a Titanicot, rendkívül nagy nyomást kell kiállnia. Nem véletlen, hogy az 1912-ben elsüllyedt Titanicot is víz alatti drónokkal térképezték eddig fel, ráadásul ezekkel kisebb tárgyakat is fel lehet hozni – mondta a búvároktató.

"Az, hogy emberekkel mennek le ilyen mélyre, nem más, mint üzlet" – állapította meg Czakó László. Akik ilyenkor lemerülnek, "nem biztos, hogy olyan értékű kutatást tudnak végezni, mint amilyet egy robot megcsinál".

Czakó László évek óta kutatja az osztrák–magyar monarchia hajóroncsait, eddig ötöt sikerült megtalálni. Ezeket robotokkal derítik fel, és sokkal jobban lehet velük kutatni, mintha ember tenné ezt, a gazdaságosságáról már nem is beszélve.

Ebben a mini-tengeralattjáróban öt ember van, úgy használják a levegőt, hogy kivonják belőle a szén-dioxidot és lényegében újrahasznosítják. Ezért lehet az, hogy ebben is kis járműben akár 3-5 napnyi használható levegőt tudnak tárolni. De ez is véges – hangsúlyozta.

A kommunikáció még komolyabb gond. Csak ultrahanggal lehetséges. Ha zárt térbe került a hajó, azaz bement a roncsok közé, akkor onnan egyre nehezebb "ultrahangozni". Az ultrahang ugyanis egyenesen terjed, magyarán bármi leárnyékolhatja. Ezért logikus, hogy "döngetik a hajó oldalát", mert a normális hang másképpen terjed – magyarázta.

Valószínűleg zárt térben lehetnek.

A mentéshez pedig kellenek ezek a robotok, hogy megnézzék, hol vannak pontosan.

Kérdésként merült fel, hogyan lehet felhozni ezt a hajót, hiszen kinyitni nem lehet. "Robotjárművel kell lemenni, megfogni és kihúzni onnan, ahová esetleg beszorult" – jött a szakértői válasz.

Czakó László nem tartja valószínűnek, hogy oxigént tudnának bejuttatni, de még ha lenne is erre lehetőség, akkor meg kellene oldani a szén-dioxid elnyelését is, az pedig komplikáltabb dolog, szinte lehetetlen. Magyarán

nem oxigénhiányban, hanem szén-dioxid-mérgezésben halhatnak meg.

Arra, hogy milyen lelki és fizikai állapotban lehetnek a beszorultak, Czakó László saját példájával reagált: amikor egy barlangi búvárt élve tudott kimenteni, aki egy kis üregbe volt beszorulva, "nem volt valami jó lelki állapotban", de viccelődéssel tartotta benne a lelket. Kiderült ugyanis, hogy egy adóellenőrről volt szó, aki sokáig kibírja ülve, és az üregben csak így tudott létezni. Ahhoz azonban, hogy ki tudjon jönni, egy alagutat kellett robbantani, mert sem fizikailag, sem lelkileg nem volt olyan állapotban, hogy önerőből kiszabaduljon.

"Az biztos, hogy nem szabad pánikba esni, de végül is mindegy, mert olyan erős szerkezetbe vannak bezárva, amelyben nem tudnak kárt tenni" – mondta Czakó László.

Címalapkép: az Action Aviation által 2023. június 20-án közreadott képen a Titan elnevezésű merülőhajót készítik fel a merüléshez június 18-án.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A német kancellár tettre kész, de nem  mindenben

A német kancellár tettre kész, de nem mindenben

Az Egyesült Államok után kezdettől fogva Németország volt az az ország, amely legtöbb fegyverrel, illetve pénzügyi segítséggel támogatta Ukrajnát. A német támogatás fő koordinátora Olaf Scholz kancellár volt, aki immár csak ügyvezetőként képviselte országát a "tettrekészek" párizs csúcstalálkozóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Bár a zajszennyezés a levegő- vagy vízszennyezéshez képest kevesebb figyelmet kap, azonban világszerte egyre nagyobb problémát jelent. Hosszú távon komoly egészségügyi problémákat okozhat a stressztől, alvászavartól kezdve a szív- és érrendszeri betegségekig. A zajszennyezés fő forrásának a közúti közlekedés számít. Az EU-ban a lakosság több mint 20%-a él olyan területeken, ahol a közlekedési zajszint már káros az egészségre, míg Magyarországon mintegy 1,5 millió ember van kitéve a közúti zajterhelésnek. A zajszennyezés egyéb formáit is beszámítva viszont itthon akár 2 millió ember is érintett lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 28. 21:02
×
×
×
×