Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 15. hétfő Valér
Nyitókép: OcaenGate

"A biztonság puszta pazarlás" - kiderült, mennyire veszélyes a Titanic-turizmus

Nem véletlen, hogy olyan kevesen látták élőben a Titanic roncsait: a pénz és a megfelelő szakértők mellett az is kell ehhez, hogy valaki elfogadja a kalanddal járó veszélyt.

Akik viszont erre készen álltak, azok igényeit az OceanGate kiszolgálta: nyolcnapos utazásokat kínáltak, melyek részét képezte a hajó 3800 méter mélyen nyugvó roncsainak meglátogatása is - írja a CNN.

A kaland 250 ezer dollárba, nagyságrendileg 82 millió forintba került, de az extrém utazók számára kínált lehetőségek közül csak egy volt a sokból.

Az adrenalint hajhászók sokféle módon elégíthették ki vágyaikat a konvencionális turizmus - és ez esetben a biztonság - keretei közül is kilépve.

"A nagyon gazdagoknál azt tapasztaltam, nincs pénzügyi korlát, ha egyedi élményre vágynak. Olyat akarnak megélni, amit sosem felejtenek majd el" - fogalmaz Nick D’Annunzio, egy PR-cég vezetője, aki cégével szokatlan események szervezésére specializálódott.

Az OceanGate 2021-ben és 2022-ben is sikeresen merült le a Titanichoz: most viszont öt ember hánykolódhat napok óta mini-tengeralattjáróján, amelyet megfeszített erőkkel keres a cég is.

Az OceanGate-et 2009-ben alapította Stockton Rush repülőmérnök, aki most van a Titanban. A cégnek egy 4000 és egy 6000 méteres mélységbe merülni képes merülőeszköze is van saját honlapja szerint, melyekkel

tudományos tevékenység mellett turistákat is utaztatnak.

Az ilyen típusú utazásokat az ultragazdagok engedhetik meg maguknak, akik bevételeit a válságok sem tudják olyan mértékben megingatni, hogy ne engedhessenek meg maguknak ehhez hasonló kalandokat.

"Az ultragazdagok egyfajta védelmet élveznek a recesszióval szemben, amelyek miatt más emberek meggondolják magukat, hogy kimozduljanak-e" - mondta Gideon Kimbrell, az InList vezérigazgatója: ez egy olyan mobilalkalmazás, amelyet luxusnyaralások és exkluzív éjszakai bulik szervezésére használnak.

Akik hajlandóak fejedelmi összeget költeni e célra kiadni, 24 napos privát repülőutakat tehetnek a világ körül, eljuthatnak helikopterrel a Mount Everest alaptáborába, sőt, akár az űrbe is. A Virgin Galactic a múlt héten jelentette be, hogy júniusban elindítja első kereskedelmi kereskedelmi űrjáratát, augusztusban pedig következik a második ilyen utazás.Egy jegy 450 ezer dollárba kerül a "magánasztronautáknak" - így nevezi ügyfeleit a cég -, és eddig körülbelül 800 jegyet adtak el.

Elon Musk SpaceX-ének célja is az, hogy hamarosan embereket vigyen pénzért az űrbe - de drága móka akad a földön is elég.

A Titanichoz merülni azért is kerül olyan sokba, mert veszélyes: az eltűnt Titan például nem besorolható egyetlen járműkategóriába sem, így szabályozásokon kívül működhet, utasainak beleegyezésével.

Szürke zónában mozog - Stockton Rush szerint azért, mert a magán tengeralattjárók szektora távol tartja magát az innovációtól.

"Több mint 35 éve nem történt sérülés a kereskedelmi tengeralattjáró-iparban. Ez őrülten biztonságos terület, mert komolyan szabályzott, de nem újul meg és nem fejlődik ugyanezen okból" - mondta Rush korábban.

"Egy ponton túl a biztonság puszta pazarlás. Úgy értem, ha biztonságban akar lenni, ne keljen fel az ágyból, ne szálljon autóba, ne tegyen semmit.

Egy bizonyos ponton kockázatot kell vállalni. Én azt hiszem, ugyanolyan biztonságosan meg tudom csinálni a dolgaimat aktor is, ha megszegem a szabályokat" - fűzte hozzá.

A kereskedelmi űrhajózás sem feltétlenül lesz szabályozottabb terület: a civileket az űrbe utaztató cégek is aláíratnak nyilatkozatokat jegyvásárlóikkal. Hogy a gyakorlatban mennyire lesz biztonságosabb, hamarosan az is kiderül.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Milák Kristófot nagyon hiányolja, mert „akkora úszó, mint amekkorát a Föld nem látott”, de van, ami a sikereknél is meghatározóbb, ez pedig az Úszó nemzet program és az Edzői mentorprogram, ami iránt szerte a nagyvilágban érdeklődnek, nem is akárkik. Az úszóprogram pedig vagy tíz sportágat el tud látni versenyzőkkel, akár hosszú távon is, hisz ki tudja, ki vezeti majd a sportágakat 10-15 év múlva. Sós Csaba, a magyar úszóválogatott szövetségi kapitánya értékelte az évet.

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 13. 20:29
×
×
×
×