eur:
387.59
usd:
357.49
bux:
68405.38
2024. május 17. péntek Paszkál
Az M85-ös gyorsforgalmi út Csorna közelében 2020. december 16-án. Ezen a napon birtokba vehették az autósok az autóút Sopron-kelet és Csorna-nyugat közötti szakaszát. A 153,2 milliárd forint költségvetési forrásból megvalósult beruházással 45 percre csökken a menetidő Sopron és Győr között. Az autóutat a Sopron-kelet csomópontig kétszer két sávon építették ki, középen szalagkorláttal, leállósáv nélkül. Az út koronaszélessége 24,6 méter, a tervezett sebesség óránkénti 110 kilométer.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Veszélyes változás jön az autópályákon

Megszüntetnék a leállósávokat Európa számos országában.

Az Egyesült Királyságban részben a magas költségre, részben biztonsági kockázatokra hivatkozva leállították az úgynevezett okos-autópályák bevezetését szolgáló projektet, miközben számos európai országban továbbra is ezen dolgoznak a hatóságok – írja a Totalcar.

Az úgynevezett okos-autópályák lényege, hogy a hagyományos értelemben megszüntetik a leállósávokat. Ezek helyett technikai eszközökre bízzák a lerobbant járművek felderítését és kiiktatását a forgalomból. A szakértők egy része ugyanakkor az elmúlt időszakban ezt a módszert tette felelőssé több súlyos, halálos közlekedési balesetért.

Számos nyugat-európai országban – például Ausztriában, Németországban, Belgiumban, Dániában és Hollandiában – folytatják a kísérletezést az okos-autópályákkal. Technikai eszközökkel szabályozzák a forgalmat és extra közlekedési sávként is használják a leállósávokat.

Az egyik legjelentősebb kísérlet Hollandiában indult. Amikor a reggeli csúcsforgalomban minden sávban legalább 1350 autó halad át, akkor megnyílik egy csúcsforgalmi sáv a leállósáv felhasználásával.

Németországban ugyanezt az A8-as autópályán Karlsuhe és Karlsbad között – az egyik legfontosabb európai kelet-nyugati közlekedési folyosón – alkalmazzák. A németeknél az autópálya-felügyelet Stuttgartban lévő központjában kamerákkal figyelik az utakat. Mielőtt valahol megnyitnák a leállósávot a folyamatos közlekedés előtt, ellenőrzik, hogy azon nincs-e valamilyen akadály.

Az Egyesült Államokban egy 2016-ban készült felmérés szerint 14 államban több mint 30 leállósáv-használati rendszer volt érvényben. Főként a tömegközlekedési járműveknek engedték meg a közlekedést a leállósávban csúcsforgalom idején.

Az európai kontinensen készült tanulmányok azt találták, hogy az okos-autópályák pozitív hatással járnak, feltéve, hogy megfelelően alkalmazzák a módszereit. Folytatódni is fognak a kísérletek, mert az utak szűkös áteresztőkapacitását így lehet a legegyszerűbben növelni. Az európai kormányok, ha másért nem, környezetvédelmi megfontolások miatt tartózkodnak az autópályák kiszélesítésétől.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.17. péntek, 18:00
Sándor Ildikó
néprajzkutató, a Hagyományok Háza Közművelődési és tudományos szakcsoport vezetője
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen

Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen

Fordulóponthoz közelít a lakossági állampapírok piaca: júniusban lejárnak az első, 2019 júniusában induló Magyar Állampapír Pluszok. A számok azt mutatják, hogy bizony vannak még lelkes MÁP Plusz-hívők, az összes jegyzés közel 11%-át tartják a mai napig a magyarok, annak ellenére, hogy az időközben elszálló infláció miatt nem érte meg: jóval több pénzt lehetett volna zsebre tenni a prémium állampapírral az utóbbi 5 évben, és az idő közbeni MÁP Plusz-PMÁP-csere is kifizetődőbb stratégia lett volna. Mutatjuk, mennyit buktak, akik kitartottak, és mennyit nyertek az élelmesek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×