eur:
397.31
usd:
363.92
bux:
89274.79
2025. március 18. kedd Ede, Sándor
A Yi Peng 3 kínai kereskedelmi hajó
Nyitókép: marinetraffic.com

Megfigyelnek a Balti-tengeren egy kínai hajót, amely épp az átvágott internetkábelek közelében volt

Hírek szerint a dán haditengerészet megállította, saját közleménye szerint megfigyeli azt a kínai hajót, amely a Balti-tengeren átvágott internetkábelek közelében tartózkodott. Az érintett országok először orosz szabotázsra gyanakodtak.

A dán haditengerészet szerdán közölte, hogy „közel marad” egy jelenleg dán felségvizeken veszteglő kínai hajóhoz, néhány nappal az után, hogy vélhetően elvágtak két, a Balti-tenger alatt futó adatkábelt. Az érintett nyugati államok szabotázsról és „hibrid hadviselésről” beszéltek, és bár név szerint nem említették, de világos volt, hogy Moszkvára gyanakodtak.

A kínai hajó említése így váratlan fejlemény. A Yi Peng 3 teherszállító-hajó szerdán a Dániát Svédországtól elválasztó Kattegat-szorosban vesztegelt, nem messze tőle pedig egy dán őrnaszád horgonyzott le. A Reuters megjegyezte, hogy a dán haditengerészet nagyon ritkán nyilatkozik a felségvizeiken áthaladó külföldi hajókról. A kommüniké nem említette, hogy miért tartja szemmel a kínai szállítóhajót.

Az amerikai Newsweek magazin szerint a dánok megállásra kényszerítették a hajót „a NATO beltengerén” – így utalt a Balti-tengerre. Több médium is megemlítette, hogy a kínai jármű az oroszországi Uszt-Luga kikötőjéből indult és az egyiptomi Port Szaidba tartott. Egyes közösségimédia-bejegyzések szerint a kapitánya orosz, bár ezt nem lehetett megerősíteni. A kínai hajó mindkét elvágott kábel közelében elhaladt, és egy hajómozgásokat követő portál szerint körülbelül akkor, amikor az incidensek történtek.

Közben a svéd rendőrség is jelezte, hogy felkeltette az érdeklődését a Yi Peng 3. A stockholmi kormány polgári védelmi minisztere, Carl-Oscar Bohlin megerősítette a Reutersnek, hogy a hadsereg és a parti őrség ott és akkor észlelt hajómozgásokat, amikor a két kommunikációs vezetéket elvágták.

A kínai kormányszóvivő szerdán úgy kommentálta a hírt, hogy Peking mindig megköveteli hajói személyzetétől, hogy tartsák tiszteletben az adott ország szabályait és törvényeit. Emellett, „fontosnak tartják a tengerfenék infrastruktúrájának nemzetközi védelmét, aktívan szorgalmazzák a tenger alatti kábelek telepítését és védelmét”.

Ugyancsak szerdán szólalt meg Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő, aki azt mondta: „Eléggé abszurd, hogy továbbra is mindenért Oroszországot okolják, úgy, hogy nincs okuk rá.”

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Egyelőre nem tudják a boltok, hogyan tudják teljesen szabályosan végrehajtani
Árrésstop

Egyelőre nem tudják a boltok, hogyan tudják teljesen szabályosan végrehajtani

A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség szerint még sok a tisztázatlan kérdés azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen feltételekkel kell alkalmazniuk a kereskedőknek a 10 százalékos árrést az érintett 30 termékkategóriában. A szervezet főtitkára úgy látja, a vásárlók árérzékenysége miatt az nem lesz járható út, hogy a kereskedők a veszteségeiket más termékek árának emelésével csökkentik. Két veszélyes hatása lehet szerinte a kormányzati intézkedéseknek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.18. kedd, 18:00
Pletser Tamás
az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője
Sebességet váltott és új szakaszába lépett az akkumulátoripar fejlődése

Sebességet váltott és új szakaszába lépett az akkumulátoripar fejlődése

Gyorsan fejlődik a globális akkumulátorpiac, a kereslet meredeken emelkedik, az árak pedig tovább csökkennek, ez azonban a közeljövőben lassulhat a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint. Európa ellátási lánc ökoszisztémája még mindig viszonylag gyenge, szakképzett munkaerőből hiány van, gyártási költségei pedig 50%-kal meghaladják a kínai értékeket, így több itteni gyártó elhalasztja vagy törli bővítési terveit a jövedelmezőséggel kapcsolatos bizonytalanságok miatt. A kihívások ellenére az IEA szerint Európának van lehetősége versenyképesebb akkumulátoripart építeni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×