Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Berlin, 2015. május 5.Utasokkal teli peron a berlini Alexanderplatz metróállomáson 2015. május 5-én, a német mozdonyvezetők egyhetes sztrájkjának első napján. (MTI/EPA/Kay Nietfeld)
Nyitókép: MTI/EPA/Kay Nietfeld

Vitát robbantott ki Németországban a kilenceurós közlekedési bérlet

A tartományok szerint sokba kerül a nagyvonalú gesztus: kevés lesz a 2,5 milliárd eurós kompenzáció és nem lehet majd felférni a túlzsúfolt járatokra.

A német parlament immár áldását adta arra, hogy az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború miatt emelkedő energiaárak részbeni ellensúlyozására a nyári hónapokra bevezetik a mindössze kilenceurós közlekedési bérletet. Az engedmény – amely júniusra, júliusra és augusztusra vonatkozik – felettébb nagyvonalú, amit jelez, hogy Berlinben például 86 euróba kerül a havi bérlet a helyi közlekedési vállalatnál.

A bérlet a helyi közösségi közlekedés mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes, így kilenc euróért az egész országot be lehet utazni. A vonaton csakis a másodosztály vehető igénybe.

Aligha véletlen, hogy a tartományok – noha képviselőik jóváhagyták a tervezetet – sorra jelezték, hogy keveslik azt a 2,5 milliárd eurót, amelyet a szövetségi kormány ajánlott fel számukra a közlekedési vállalatoknál az olcsó bérlet miatt keletkező bevételkiesés pótlására. A tartományi kormányok a 2,5 milliárd helyett 4 milliárd eurót kértek, ennek ellenére néhány közülük már bele is kezdett a júniusi bérletek értékesítésébe.

A tartományokban növekszik az aggodalom amiatt is, hogy a buszok, a metrók és a vonatok is túlzsúfoltak lesznek, a helyi közlekedési vállalatok pedig képtelenek lesznek megbirkózni az ugrásszerűen megnövekedett utasforgalommal.

Volker Wissing német közlekedési miniszter ezzel szemben úgy véli, hogy a tartományoknak járó 2,5 milliárd euró bőségesen elegendő a bevételkiesés ellensúlyozására, de arra is, hogy szükség esetén pótlólagos járatokat helyezzenek üzembe.

"Június, július és augusztus nem tartozik a bevételekben leggazdagabb hónapok közé. Ennek ellenére mi egy teljes negyedéves összeget tettünk le az asztalra "

– fogalmazott.

Bár az utasok az első felmérések szerint örömmel fogadták az olcsó bérletet, sokan aggódnak a túlzsúfoltság és ennek kapcsán amiatt, hogy ismét megnövekedhet a koronavírus-fertőzés veszélye.

A már említett fenntartások ellenére egyes tartományi vezetők aggodalmuknak adtak hangot amiatt is, hogy augusztus után felettébb nehéz lesz visszaszokni a drágább közlekedésre, amit az utasok aligha fogadnak majd könnyű szívvel.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 10:20
×
×
×
×