Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Berlin, 2015. május 5.Utasokkal teli peron a berlini Alexanderplatz metróállomáson 2015. május 5-én, a német mozdonyvezetők egyhetes sztrájkjának első napján. (MTI/EPA/Kay Nietfeld)
Nyitókép: MTI/EPA/Kay Nietfeld

Vitát robbantott ki Németországban a kilenceurós közlekedési bérlet

A tartományok szerint sokba kerül a nagyvonalú gesztus: kevés lesz a 2,5 milliárd eurós kompenzáció és nem lehet majd felférni a túlzsúfolt járatokra.

A német parlament immár áldását adta arra, hogy az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború miatt emelkedő energiaárak részbeni ellensúlyozására a nyári hónapokra bevezetik a mindössze kilenceurós közlekedési bérletet. Az engedmény – amely júniusra, júliusra és augusztusra vonatkozik – felettébb nagyvonalú, amit jelez, hogy Berlinben például 86 euróba kerül a havi bérlet a helyi közlekedési vállalatnál.

A bérlet a helyi közösségi közlekedés mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes, így kilenc euróért az egész országot be lehet utazni. A vonaton csakis a másodosztály vehető igénybe.

Aligha véletlen, hogy a tartományok – noha képviselőik jóváhagyták a tervezetet – sorra jelezték, hogy keveslik azt a 2,5 milliárd eurót, amelyet a szövetségi kormány ajánlott fel számukra a közlekedési vállalatoknál az olcsó bérlet miatt keletkező bevételkiesés pótlására. A tartományi kormányok a 2,5 milliárd helyett 4 milliárd eurót kértek, ennek ellenére néhány közülük már bele is kezdett a júniusi bérletek értékesítésébe.

A tartományokban növekszik az aggodalom amiatt is, hogy a buszok, a metrók és a vonatok is túlzsúfoltak lesznek, a helyi közlekedési vállalatok pedig képtelenek lesznek megbirkózni az ugrásszerűen megnövekedett utasforgalommal.

Volker Wissing német közlekedési miniszter ezzel szemben úgy véli, hogy a tartományoknak járó 2,5 milliárd euró bőségesen elegendő a bevételkiesés ellensúlyozására, de arra is, hogy szükség esetén pótlólagos járatokat helyezzenek üzembe.

"Június, július és augusztus nem tartozik a bevételekben leggazdagabb hónapok közé. Ennek ellenére mi egy teljes negyedéves összeget tettünk le az asztalra "

– fogalmazott.

Bár az utasok az első felmérések szerint örömmel fogadták az olcsó bérletet, sokan aggódnak a túlzsúfoltság és ennek kapcsán amiatt, hogy ismét megnövekedhet a koronavírus-fertőzés veszélye.

A már említett fenntartások ellenére egyes tartományi vezetők aggodalmuknak adtak hangot amiatt is, hogy augusztus után felettébb nehéz lesz visszaszokni a drágább közlekedésre, amit az utasok aligha fogadnak majd könnyű szívvel.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 21:40
2025. december 26. 20:15
×
×
×
×