eur:
394.13
usd:
363.75
bux:
71237.39
2024. július 8. hétfő Ellák
Nyitókép: Unsplash

Ezért „olcsó” a kínai elektromos autó

A Mathias Corvinus Collegium elemzője szerint az Európai Bizottság által a kínai elektromos autógyártókra kivetett védővámokkal igyekszik megőrizni az uniós gyártók versenyképességét. Ugyanakkor a kínaik számára óriási előny, hogy az autóikat teljes egészében, importfüggőség nélkül, maguk állítják elő.

Kína az Európai Unióba exportált árucikkei után 10 százalék vámot fizet. Erre jön rá most a védővám - mondta az InfoRádióban a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

"A védővám feladata, hogy a kevésbé versenyképes európai autóipart megvédje a kínaitól, mivel utóbbi rengeteg támogatást kap Kínából, az ottani gyártóktól, ezért tudnak olcsóbban gyártani" - magyarázta Zay Balázs. Ez a védővám azonban nem egységes. A szakértő elmondta,

a vám kivetését európai uniós vizsgálat előzte meg, és ha olyan gyártóval találkoztak, amelyik nem volt együttműködő, azt 38,1 százalékos vámmal sújtották,

így az ő termékeiken összesen 48,1 százaléknyi vám van, ami hatalmas. Az együttműködő cégeknél, mint például a BYD-nél az EU csak 17,4 százalékos vámot alkalmaz, de átlagosan 21 százalékot kaptak azok a kínai vállalatok, akik hajlandóak voltak együttműködni.

Zay Balázs szerint ezt a védővámot a francia cégek szerették volna bevezetni, mert elsősorban az európai piacot látják el. Mint mondta, nem véletlen, hogy a német autóipari szövetség tiltakozott a vámok bevezetése elleni, hiszen az ő cégeik jelen vannak a kínai és a globális piacon. Vagyis nekik érdekük, hogy fel tudják venni a versenyt a távol-keleti gyártókkal.

A kínaiak a kétezres évektől kezdtek el fejleszteni. A vezető kutató magyarázata szerint a kínai vállalatok bevásárolták magukat európai cégekbe, és nem szép kifejezéssel élve "ellopták" a technológiát, amit azután kivittek Kínába. Egy olyan döntést is meg kellett hozniuk, hogy milyen irányba fejlesszenek, és az állampárt úgy döntött, hogy az elektromosautó-gyártásban lesz az ország az első.

Az elektromos autókhoz az Egyesült Államokból beszerezték az akkumulátor-technológiát, és erre tettek fel mindent.

Tehát a kínaiak bő húsz éve hatalmas pénzeket fektetnek abba, hogy megtanuljanak elektromos autót gyártani, és ennek az egész értéklánca Kínához kötődjön

- mondta Zay Balázs.

Vagyis azért olcsó a kínai elektromos autó, mert Kína az akkumulátortól kezdve a gépjármű utolsó darabjáig maga tud előállítani mindent - tette hozzá a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvannak az új Patrióták Európáért-frakció céljai a következő öt évre

Alapító bejelentések
Megvannak az új Patrióták Európáért-frakció céljai a következő öt évre

Megalakult a Patrióták Európáért európai parlamenti frakciója, mely 12 európai tagállam 84 képviselőjét foglalja magába; célja, hogy változást hozzon az uniós politikában - mondta Gál Kinga, a Fidesz európai parlamenti (EP-) képviselőcsoportjának elnöke Brüsszelben, a pártcsoport EP-frakciójának alakuló ülését követően.

Jön a háborúellenes akcióterv, változik a Babaváró támogatás

A múlt heti két kormányülés döntéseiről tájékoztatott hétfőn Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Szó volt a miniszterelnök váratlan külföldi látogatásairól, a bejelentett védelmi akciótervről és a különadókról, de a benzinárról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Ezért kellett lépnie sürgősen az Orbán-kormánynak

Ezért kellett lépnie sürgősen az Orbán-kormánynak

Ahogyan az a levegőben lógott a költségvetés komoly elcsúszása miatt, a kormány ismét adóemeléssel foltozza be a büdzsét és ezzel közvetve elismerte, hogy az idei megemelt hiánycélt sem tudná tartani. A bejelentés pozitív olvasata, hogy a kormány felismerte a költségvetés felborulásából fakadó kockázatokat és kezeli azokat. Az érem másik oldala, hogy ezúttal sem piackonform lépésekről döntött, ezúttal sem tartós, kiadásoldali intézkedésekről van szó, ami miatt minden ilyen csomag tűzoltásjelleget ölt. Az elszálló költségvetési hiányt toldozgatással és ideiglenesnek ígért adókkal igyekszik menteni a kormány, az ördögi körnek nevezhető kiigazítási spirálból úgy tűnik, nincs kiút, mivel strukturális intézkedéseket nem találunk az akciótervben. Ennek pedig megfizetjük az árát, az ország befektetői megítélésében, a forint árfolyamának változékonyságában, valamint az esetleges későbbi hitelminősítői lépésekben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×