eur:
410.94
usd:
386.9
bux:
76966.7
2024. november 13. szerda Szilvia
Nyitókép: Unsplash

Ezért „olcsó” a kínai elektromos autó

A Mathias Corvinus Collegium elemzője szerint az Európai Bizottság által a kínai elektromos autógyártókra kivetett védővámokkal igyekszik megőrizni az uniós gyártók versenyképességét. Ugyanakkor a kínaik számára óriási előny, hogy az autóikat teljes egészében, importfüggőség nélkül, maguk állítják elő.

Kína az Európai Unióba exportált árucikkei után 10 százalék vámot fizet. Erre jön rá most a védővám - mondta az InfoRádióban a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

"A védővám feladata, hogy a kevésbé versenyképes európai autóipart megvédje a kínaitól, mivel utóbbi rengeteg támogatást kap Kínából, az ottani gyártóktól, ezért tudnak olcsóbban gyártani" - magyarázta Zay Balázs. Ez a védővám azonban nem egységes. A szakértő elmondta,

a vám kivetését európai uniós vizsgálat előzte meg, és ha olyan gyártóval találkoztak, amelyik nem volt együttműködő, azt 38,1 százalékos vámmal sújtották,

így az ő termékeiken összesen 48,1 százaléknyi vám van, ami hatalmas. Az együttműködő cégeknél, mint például a BYD-nél az EU csak 17,4 százalékos vámot alkalmaz, de átlagosan 21 százalékot kaptak azok a kínai vállalatok, akik hajlandóak voltak együttműködni.

Zay Balázs szerint ezt a védővámot a francia cégek szerették volna bevezetni, mert elsősorban az európai piacot látják el. Mint mondta, nem véletlen, hogy a német autóipari szövetség tiltakozott a vámok bevezetése elleni, hiszen az ő cégeik jelen vannak a kínai és a globális piacon. Vagyis nekik érdekük, hogy fel tudják venni a versenyt a távol-keleti gyártókkal.

A kínaiak a kétezres évektől kezdtek el fejleszteni. A vezető kutató magyarázata szerint a kínai vállalatok bevásárolták magukat európai cégekbe, és nem szép kifejezéssel élve "ellopták" a technológiát, amit azután kivittek Kínába. Egy olyan döntést is meg kellett hozniuk, hogy milyen irányba fejlesszenek, és az állampárt úgy döntött, hogy az elektromosautó-gyártásban lesz az ország az első.

Az elektromos autókhoz az Egyesült Államokból beszerezték az akkumulátor-technológiát, és erre tettek fel mindent.

Tehát a kínaiak bő húsz éve hatalmas pénzeket fektetnek abba, hogy megtanuljanak elektromos autót gyártani, és ennek az egész értéklánca Kínához kötődjön

- mondta Zay Balázs.

Vagyis azért olcsó a kínai elektromos autó, mert Kína az akkumulátortól kezdve a gépjármű utolsó darabjáig maga tud előállítani mindent - tette hozzá a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump külügyi vezetőjelölése jelzés Ukrajnának

Donald Trump külügyi vezetőjelölése jelzés Ukrajnának

A megválasztott amerikai elnök egykori kihívóját nevezheti ki a külügyek élére – aki Ukrajna esetében a „földet békéért” gondolat támogatója. A választáson győztes republikánus elnökjelölt kinevezett egy szigorú határvédelmi főnököt és egy ENSZ-nagykövetet is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.13. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
Estek a tőzsdék, történelmi csúcs közelében a bitcoin

Estek a tőzsdék, történelmi csúcs közelében a bitcoin

A hét elején is folytatódott az amerikai elnökválasztást követő rali, Európában jelentősen emelkedett a piac, és az USA-ban is új rekordok születtek. Mára viszont alább hagyott az eurófória, Ázsiában komolyabb esést láttunk, ezt követően pedig Európában és Amerikában is megérkezett a korrekció. Itthon eközben jó volt a hangulat: új csúcsot döntött az OTP, illetve a BUX is. A nap első felében még a 85 ezer dolláros szintet is tesztelte a bitcoin árfolyama, az esti órákra azonban ismét történelmi csúcs közelébe emelkedett a kriptoeszköz jegyzése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 12. 22:00
×
×
×
×