Infostart.hu
eur:
385.06
usd:
327.57
bux:
110022.83
2025. december 15. hétfő Valér
Nyitókép: Twitter / Richard Branson

Már csak egy lépés választja el a Virgin Galacticet attól, hogy fizető utasokat vigyen az űrbe

Két éve nem indított űrhajót Richard Branson cége a világűrbe: ez lehet az utolsó teszt az előtt, hogy a korábban a járatokra jegyet váltókat az űrbe vigyék.

A Unity 25 a Virgin Galactic ötödik űrbe induló missziója – írja az NBC News. A fedélzeten a cég hat alkalmazottja utazik, ez az utolsó tesztrepülés.

A VMS Eve hordozó repülőgép célja, hogy 80 kilométer fölé emelkedjen – ez az a magasság, amelyet az Egyesült Államok az űr határaként ismer el.

A szuborbitálisnak nevezett űrrepülés néhány perc súlytalanságot biztosít az utasoknak, szemben az Elon Musk cége, a SpaceX által végzett, hosszabb, komplikáltabb és drágább magáncélú űrrepülésekkel. Az eredménytől és a Unity 25-ről gyűjtött adatoktól függően a vállalat célja az, hogy június végén fizetős utasokkal is elindulhasson egy járatuk.

A VSS Unity-t a Virgin Galactic pilótái, Mike Masucci és CJ Sturckow, míg a VMS Eve hordozó repülőgépet Jameel Janjua és Nicola Pecile vezetik. Az utaskabinban ott van Beth Moses vezető űrhajós oktató, valamint Luke Mays űrhajós oktató, Christopher Huie vezető mérnöki vezető és Jamila Gilbert belső kommunikációs vezető.

A Unity 25 döntő pillanatot jelent a Virgin Galactic történetében, amely régóta küzd azért, hogy eredményt érhessen el. Branson közel két évvel ezelőtti űrrepüléséig 17 évet kellett várni, ez idő alatt több mint egymilliárd dollárt fektettek a vállalkozásba.Az űrhajó fejlesztése során több katasztrófa is történt: 2007-ben felrobbant egy rakétahajtómű, amely megölte a Virgin Galactic alvállalkozója, a Scaled Composites három alkalmazottját, valamint

2014-ben tesztrepülés során lezuhant az első SpaceShipTwo jármű,

a VSS Enterprise, amely megölte a Scaled másodpilótáját, Michael Alsburyt, és megsebesítette Peter Siebold pilótát.

Branson űrrepülése után a Virgin Galactic a vártnál hosszabb felújítási időszakra szüneteltette működését, ez idő alatt az űrrepülőt a baleset miatt vizsgálták is. A felújítási folyamat a tervek szerint körülbelül nyolc-tíz hónapig tartott volna, de végül közel 16 hónapot vett igénybe. Érdemi bevételük még nincs, ehhez űrrepülőket kellene rendszeresen indítaniuk. Delta űrrepülői várhatóan hetente indulnak majd, de ezek csak 2026-tól állnak majd rendelkezésre.

A VSS Unityt úgy tervezték, hogy a két pilótával együtt hat utas is elférhet rajta. A vállalat 600 jegyet adott el jövőbeli járatokra, amelyeket fejenként 200-250 ezer dollár közötti áron értékesítettek. A vállalat 2021-ben újra megnyitotta a jegyértékesítést, az árazás 450 ezer dollártól kezdődik ülőhelyenként.

Címlapról ajánljuk
Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bár az áprilisi és az augusztusi tárgyalások nem hoztak valódi áttörést, most ígéretesnek tűnnek a fejlemények. Ukrajna biztonsági garanciák mellett hajlandó lemondani a NATO-tagságról. Ezt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök jelentette be, mielőtt vasárnap Berlinben tárgyalóasztalhoz ült az Egyesült Államok kormányzati delegációjával.

Ondré Péter: a minőségi hal egyáltalán nem olyan elérhetetlenül drága, mint ahogy sokan mondják

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője az InfoRádióban arról beszélt, hogy bár most már több halat esznek a magyarok, a fogyasztás még mindig rendkívül alacsony, és az egész éves fogyasztás harmada az advent időszakra korlátozódik. Pedig EU-s szinten két halfajta tenyésztésében és feldolgozásában is élen járunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
A hétvégén megjelent szabályozással forgatná fel az üzemanyagpiac játékszabályait a kormány - jön a ZÖTIR

A hétvégén megjelent szabályozással forgatná fel az üzemanyagpiac játékszabályait a kormány - jön a ZÖTIR

A kormány oldalára társadalmi egyeztetésre feltöltött rendelettervezet egy zöldtöltés-igazolási rendszert vezetne be 2026-tól. Az elképzelés lehetővé tenné, hogy a nyilvános elektromosautó-töltőkön eladott villamos energiát, ha megújuló forrásból származott, akkor igazolások formájában elszámolják a közlekedési megújulóenergia-célok teljesítéseként. Az új rendelet egyik legfontosabb hatása az lehet, hogy versenyt teremt a különböző elszámolási megoldások között - ez pedig új optimalizációs lehetőséget jelentene a hazai üzemanyag-forgalmazó óriás, a Mol számára is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×