2024 őszén kezdődtek az M1-es autópálya bővítését megelőző előkészítő munkálatok. Lapunk több cikkben is beszámolt erről az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleményei alapján. Mostanáig már áttelepítették a védett növényeket 6 helyszínről, folyamatosan zajlik a cserjék, bokrok kivágása, amely nélkül lehetetlen volna elvégezni a bővítést, elvégezték a próbacölöpözéseket (a hidakat, felüljárókat is ki kell szélesíteni), folynak a régészeti munkák és a lőszermentesítések - írja a magyarépítők.hu.
Az M1 főpályájának bővítése legkésőbb 2025. szeptember elsején indul – ezt Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója jelentette be a Kossuth Rádiónak adott interjújában. Az M0-ástól a Concó pihenőig (a 94-es kilométerig) tart majd az első ütem. Mintegy 80 km hosszan alakítanak ki 2x3 forgalmi sávot, ezen kívül – ahogy azt lapunk is megírta már - oldalanként 1-1 intelligens leállósávot építenek, melyeket akkor nyitnak meg, ha azt a forgalom indokolja, vagyis dugó alakul ki, esetleg baleset történik. Így elméletben akár 2x4 sávon haladhatnak majd az autók az M0-ás és Győr között.
Szimicsku László elmondta, hogy a grandiózus munka első üteme az M0-ás autóúttól Bicskéig tartó, mintegy 24 km-es szakasza lesz, amelyet a magyar állammal kötött szerződés szerint 2028. augusztus 31.-re kell a társaságnak befejeznie.
Az ITS-ek rendszerét tehát legkorábban csak ezután tudják a gyakorlatban elindítani. A rádióműsorban felmerült, hogy az ITS-ekhez intelligens autóközlekedés is szükséges, mire kifejtette: az MKIF mindent megtesz annak érdekében, hogy időben tájékoztassák és felkészítsék a közlekedőket az intelligens sávok működéséről. Az utazókat a sávok felett digitális kijelzők is segítik majd a tájékozódásban.
Kérdésre válaszolva Szimicsku László azt is elmondta, hogy az MKIF támogatná az átlagsebesség-mérést a bővítés alatti időszakban az M1-es autópályán, hiszen a szűkített, vagy forgalomeltereléssel érintett szakaszokon erőteljesebb forgalom várható. Erről még folynak az egyeztetések a rendőrséggel. „Nemcsak a forgalom dinamikája miatt lenne jó, ha átlagsebességet tudnánk mérni, hanem azért is, mert ott emberek, a mi kollégáink dolgoznak. Hogyha csökkentjük a sebességet a rendőrök segítségével, akkor az azt jelenti, hogy azon a keresztmetszeten egységnyi idő alatt nagyobb mennyiségű jármű tud áthaladni, hogyha mindenki betartja a sebességet.” – magyarázta a kommunikációs igazgató.