Az autóknál kisebb járművek esetében korántsem egyértelmű a kérdés, hogy kell-e kötni rájuk kötelező biztosítást: már a motorok és segédmotoros kerékpárok is okozhatnak némi bizonytalanságot, nem is szólva arról a számtalan modern közlekedési eszközről, amiket mikromobilitási eszközöknek is neveznek, például az e-kerékpárok, elektromos mopedek, rollerek és e-rollerek, segwayek, elektromos egykerekűek - írja a gépjárműbiztosítás.clb.hu.
A városban élők egyre gyakrabban láthatják a mikoromobilitási eszközöket az utcákon, és az elektromos meghajtásnak köszönhetően ezek egyre nagyobb sebességre képesek, így csupán idő kérdése volt, hogy a szabályozások rájuk is kiterjedjenek. Mint írják, a közeljövőben várható a KRESZ módosítása is, ami rendezheti ezen eszközök helyét a közlekedésben, a kötelező biztosításról pedig a kgfb-törvény (2009.évi LXII. törvény) új módosítása rendelkezik.
Ugyanis a törvénymódosítás 2024. május 17-től a mikromobilitási eszközök egy részét is a gépjárművek fogalma alá sorolja, vagyis ezután ezekre is kötelező lesz biztosítást kötni.
Van azonban néhány hét haladék biztosítást kötni, és csak július 16-tól kell érvényes biztosítással rendelkezni.
Az ökölszabály, hogy amire eddig is kellett érvényes kötelező, arra a továbbiakban is kelleni fog, a kizárólag emberi erővel hajtott járművekre (például kerékpárokra és hagyományos rollerekre) pedig ezután sem kell biztosítást kötni. Kivételt képeznek az elektromos kerékpárok és a mozgáskorlátozott személyek által használt kerekesszékes járművek illetve elektromos mopedek, amik bár rásegítéssel működnek, mégsem kell rájuk biztosítás - írja összefoglalójában az alkuszcég.
A többi mikromobilitási eszközt két szempont alapján kategorizálja az új szabály: tömeg és tervezési sebesség alapján. A legfeljebb 25 kg tömegű járműveknél a 25 km/h-s tervezési sebesség az irányadó, vagyis ha a roller ennél többel is képes menni, akkor kötelező biztosítással kell rendelkeznie, ha nem, akkor ezután sem lesz szükség rá. 25 kg-nál nagyobb tömegű járműveknél pedig 14 km/óránál van meghúzva ugyanez a határ, tehát ha egy e-roller több mint 25 kg, akkor szinte biztosan kell rá biztosítás, hiszen ezek jellemzően legalább 15 km/órás végsebességre képesek.
Viszont az előírt kötelező biztosítás ellenére, akárcsak a segédmotoros kerékpárok esetén, az érintett mikromobilitási eszközök továbbra sem lesznek rendszámkötelesek.
A hatósági nyilvántartásba nem vett gépjárművek esetében (mivel bejegyzett üzembentartóról nincs szó) a jármű tulajdonosa vagy használója az, aki a biztosítási szerződés megkötésére kötelezett. Azaz nem csak a tulajdonos felelőssége a biztosítás, hanem azé is, aki csak kölcsönvette azt egy ismerősétől. Elindulás előtt az ő felelőssége is lesz ellenőrizni, hogy a járművön van-e élő biztosítás, és ha nincs, meg is kötheti rá.
Habár az elektromos mikromobilitási eszközök kisebbek és lassabbak az autóknál, azért komoly anyagi kárt és személyi sérülést lehet velük okozni, amit biztosítás nélkül a károkozónak saját forrásból kell rendeznie. A biztosítási díjak várhatóan június közepétől lesznek elérhetőek.