A magyar-horvát határ jó részén a Dráva folyik, ezért kerítést csak egy 60 kilométeres szakaszon kellett felhúzni Udvar, Sárok, Ivándárda és Illocska térségében. Horvátország schengeni csatlakozása miatt már ezt is le lehet bontani.
Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem címzetes egyetemi tanára ezt már tavaly december közepén jelezte az InfoRádiónak adott interjúban.
"Valószínű, hogy az illetékes hatóságok meg fogják vizsgálni, és döntenek abban a kérdésben, hogy ahol van határkerítés, ott megtartsák a jövőben, erre joguk van. Vagy úgy döntenek, hogy nincs rá szükség, és elbontják" – mondta.
A szakértő hozzátette:
Horvátországnak meg kell erősítenie az Európai Unió külső határát.
Most már Horvátország őrzi az unió határát, ami Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Albánia irányába köt. A határokért és az ezeken történő forgalomért Horvátország felelős, ezért több határőrt tesznek oda, technikai eszközöket, kamerákat telepítenek, a mélységi ellenőrzést sűrűbben alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy minden szempontból jobban odafigyelnek a határon történő mozgásra.
A határkerítés eltávolítása a rendőrség feladata. Az Országos Rendőr-főkapitányság korábban arról tájékoztatott, hogy ez nem érte őket váratlanul. Az előkészületeket időben megkezdték, azt azonban nem közölték, hogy pontosan mikor látnak hozzá munkához. Ezt egyébként az időjárás is befolyásolja.
Az InfoRádió beszélt néhány környékbeli önkormányzat munkatársával, azt mondták, hogy a határkerítés még mindig áll – legalábbis ők nem látják a jelét annak, hogy megkezdték volna a bontást.
Cikkünk frissül, amint az Országos Rendőr-főkapitányság válasza megérkezik a határkerítéssel kapcsolatban.