eur:
413.94
usd:
396.85
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Autók közlekednek a Róbert Károly körúton 2017. május 14-én, ahol befejeződött az Árpád híd és Vágány utca közötti szakasz felújítása. A teljes útszakaszt korlátozások nélkül, az új forgalmi rendnek megfelelően használhatják az arra közlekedők.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

50-re csökkenhet a sebességhatár - itt a budapesti közlekedést átalakító terv

A fővárosban főutakon egységesen 50, mellékutakon 30, helyenként 20 kilométer/óra lenne új sebességhatár egy előterjesztés szerint. A lassítás azonban csak a kezdet a tömeg-, kerékpáros- és gyalogos közlekedésbarát átalakítások sorában. Az autóforgalmat radikálisan csökkentő tervből 2021-ben lehetnek konkrét intézkedések.

Radikálisan átalakítaná a budapesti közlekedést az az előterjesztés, amelyet várhatóan szerdán fogad el Karácsony Gergely főpolgármester, miután egyeztetett a fővárosi frakciók vezetőivel - írta az Index. A veszélyhelyzet miatt ugyanis nem ülésezik a közgyűlés. Az előterjesztés egy olyan közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv készítését írja elő, amely jelentősen csökkentené, és balesetmegelőzési céllal lassítaná az autóforgalmat, és egyúttal a légszennyezést is mérsékelné a tömegközlekedés előtérbe helyezésével, amellett, hogy a kerékpáros és gyalogosforgalmat biztonságosabbá tenné.

Az intézkedési csomag kidolgozása, illetve a szükséges kerületi, szakmai és lakossági egyeztetések nagyjából 4-6 hónapot igényelnek, így a terv 2020 őszére készülhet el teljesen. Ez alapján

az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílik lehetőség.

A komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv keretében javasolják a teljes városra érvényes, csökkentett sebességű zónák kijelölésének megvizsgálását.

A fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra,

a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebesség alkalmazásával csökkenthető a közúti balesetek gyakorisága és kimenetelük súlyossága.

Ezért javasolják, hogy

  • a főbb útvonalakon 70 helyett egységesen 50 kilométer per óra legyen a sebességhatár,
  • ezeken kívül egységesen 30 kilométer per óra, illetve lakó-pihenőövezeti szabályok legyenek érvényesek

a gyalogos és a kerékpáros forgalom támogatása érdekében.

Az emelt sebességű szakaszok fokozott területi elválasztó hatást, balesetveszélyt, zaj- és levegőszennyezést jelentenek az előterjesztés szerint.

A forgalomcsillapított területek szempontjából vizsgálandó még a javaslat szerint a közterületek forgalomtechnikai kialakításának módosítása – egyirányú utcák vagy hurokirányban járható utcák kialakítása, az átmenő forgalom által menekülőútként való használat megakadályozása, szűkebb forgalmi sávok, járdaszintre emelt gyalogos átkelőhelyek, közösen használt útfelületek, vagy jelzőlámpás kapacitásszabályozás alkalmazásával. Szükségesnek látja a javaslat a teljes gyalogátkelőhely-állomány felmérését, közlekedésbiztonsági vizsgálatát és egy szabványosítási munkaprogramot.

Emellett a belvárosba tartó forgalom csökkentése érdekében

szűkítenék a nagy sugárutakat, a parkolási lehetőségeket,

az autós forgalomtól elvett területeket pedig a közösségi közlekedés előnyben részesítésével (buszsávok kialakítása), kerékpárutakkal, a gyalogos közlekedés feltételeinek javításával és a megosztott mobilitási megoldások („shared mobility”) támogatásával, illetve zöldfelületekkel hasznosítanák.

A kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása közt említik, hogy a városrészeket összekötő, továbbá agglomerációs és regionális kapcsolatokat adó kerékpárforgalmi főhálózat jelenlegi széttagoltságát mielőbb fel kell számolni.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×