„A Gyermekek Háza egy világító ablakú mézeskalácsos vízióval indult 25 éve, a lovaspuszta közepén. Az volt a koncepciónk, hogy legyen az iskola olyan hely, ahol minden gyerek melegséget, világosságot, elfogadást talál. A koncepció lényege, hogy mi igazodunk a gyerekek sokféleségéhez, és nem azt várjuk el, hogy ők igazodjanak a tanár egyszínűségéhez. Mi azt mondtuk, hogy mi igazodunk a gyerekek eltérő lehetőségeihez” - mondta Lányi Marietta, a Gyermekek Háza pedagógiai vezetője.
Hozzátette: abban a pillanatban, amikor ezt megtették, hihetetlen változás állt be az osztálytermi környezetben.
„A gyerekeink társak lettek a tanulási folyamatban a tanórákon. Hihetetlenül fejlődött az autonómiájuk, az empátiájuk, a döntésképességük. Semmi ördöngösség nincs benne, egyszerűen kezeljük azt, hogy sokfélék. Értékként kezeljük a különbözőséget. Ez teszi lehetővé, hogy integráltan együtt neveljünk sérült gyerekeket ép társaikkal. Minden osztályunkban tanul 2-3-4 sérült kisgyerek és nagyon erős a programunk tehetséggondozó vonala is, mert a differenciált nevelés és tanulási környezet erre ragyogó alkalmat teremt” - fogalmazott a pedagógiai vezető.
Lányi Marietta elmondta, hogy a napirend is más, mint a hagyományos iskolákban, más közegben és más hangulatban indul a nap a gyerekek és a pedagógusok számára is.
„Nagyon-nagyon fontos, hogy gyerekek és felnőttek egyaránt jól érezzük magunkat az iskolában. A reggeli érkezés meghatározó. Éltünk egy törvény adta lehetőséggel, egész napos iskolaként határoztuk meg a programunkat. Az egész napos iskola sok félreértésre ad okot, sokan keverik azzal, hogy délután 4-ig bent kell tartózkodnia a gyereknek az iskolában. Szeretném tisztázni, hogy az egész napos iskola az a forma, amikor a tanórákat és a szabadidőt egész napra egyenletesen szét lehet húzni, el lehet osztani. Ami azt jelenti, hogy a Gyermekek Házában 8-tól 9-ig nem magyar, matek vagy történelemóra van, hanem szabadidősáv. A lényeg az, hogy szabadabban gazdálkodunk az idővel” - hangsúlyozta Lányi Marietta, a Gyermekek Háza pedagógiai vezetője az InfoRádiónak adott interjúban.
Mit kell tudnunk a Gyermekek Házáról?
A Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program az 1991-92-es tanév óta működik. Létrejöttében a tanítók gyakorlati tapasztalatai mellett jelentős szerepet játszott a századelejei reformpedagógiai irányzatok megjelenése Magyarországon. A Gyermekek Háza program kidolgozói és tanítói ezen irányzatok lényeges elemeit abból a szempontból vizsgálták, melyek azok, amelyek optimálisan átültethetők a magyar pedagógiai gyakorlat talajára.
A Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program a Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium részeként, mint önálló pedagógiai program működik. Az együttműködés feltételeit a Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, és a Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program pedagógiai vezetője kölcsönös megállapodásban rögzítették.
A Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program pedagógiai és szervezeti kérdéseit illetően teljes önállóságot élvez.
A Gyermekek Háza nyolc évfolyamos program, évfolyamonként egy-egy osztályt működtet, saját pedagógiai programja, helyi tanterve alapján.
A Gyermekek Háza Alternatív Alapozó Program helyi tantervét a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ 2013. január 17-én jóváhagyásra benyújtotta az oktatásért felelős miniszterhez. A 21138-1/2013/KOIR iktatószámú határozat jóváhagyta a Gyermekek Háza kerettantervét, alkalmazására megadta az engedélyt, így a program továbbra is saját fejlesztésű, alternatív tanterve alapján végzi nevelő, oktató munkáját. (forrás: http://www.gyermekekhaza.hu)