eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Electric car lithium battery pack and power connections.
Nyitókép: Prapass Pulsub/Getty Images

Elképesztő akkumulátoros gigaberuházás kapott zöld utat Nagy-Britanniában

Brit politikusok büszkén jelentették be, hogy több milliárd fontos beruházásban, „giga” akkumulátorgyár épül. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy túl sok ellenállás lenne a Jaguar-Land Rover és más márkákat kiszolgáló üzem ellen, amely 4000 munkahelyet teremthet.

Bár a britek nincsenek híján az iparfejlesztés ellen tiltakozó aktivistáknak – a környezetvédők és a klímaválságot kiáltók, például a Londont rendszeresen megbénító Just Stop Oil szervezet is aktívak itt –, egyelőre nincs túl nagy ellenkezés egy most bejelentett gigantikus akkumulátorgyárral szemben.

Az üzemet az indiai hátterű Tata Csoport építi 4 milliárd angol fontért (1725 milliárd forintnak megfelelő összeg), és ez lesz vállalat első, Indián kívüli úgynevezett „gigagyára”. Összehasonlításul: Birmingham, a második legnagyobb brit város éves önkormányzati költségvetése 3,2 milliárd font.

A britek azért nem tudják palástolni örömüket, mert a beruházás hatalmas lökést ad a brexit miatt is megroggyant és az elektromos átállással foglalkozó autógyártásnak.

Mint a Daily Mail című lap megjegyezte:

ez a legnagyobb befektetés a brit autóiparba azóta, hogy a Nissan az 1980-as években gyárat épített az észak-angliai Sunderlandben

(amely város az európai piaci kapcsolatok ellenére nagy lelkesedéssel szavazott a brexitre). Egy elektromos autók akkumulátorainak gyártásával foglalkozó brit startup januári összeomlása már felerősítette az aggodalmakat, hogy nem lesz számottevő hazai gyártás. (Az aggodalmak oka: az európai gyártók ezen akkumulátorok előállításában nagy mértékben függnek Kínától, és próbálják csökkenteni ezt a függést).

Rishi Sunak brit miniszterelnök kormánya nem volt hajlandó elárulni, hogy milyen pénzügyi ösztönzőkkel csábította magához a Tatát – és csábította el Spanyolországtól, amely szintén versenyben volt a projektért. A sajtó szerint

500 millió fontos (216 milliárd forintos) támogatást lengethetett be.

A szerdai bejelentés után két százalékkal emelkedtek a Tata Csoport részvényei.

Tudósítók megjegyzik, hogy Nagy-Britannia lemaradt az akkumulátorgyárak terén más európai versenytársak mögött. Jelenleg csak a Nissannak van egy kisebb ilyen üzeme a szigetországban, miközben épül egy másik.

A Tata beruházása „visszaigazolás arról, hogy milyen erős autóiparunk és milyen szakképzettek a munkásaink” – mondta Sunak egy nyilatkozatban.

A befektetésről érdemes megjegyezni: a Tata a szintén Tata-tulajdonban lévő Jaguar Land Rover (JLR) csoportnak gyárt majd elsősorban akkumulátorokat. (Hasonló dologra azonban a magyar autóiparban is volt példa: a Suzuki érkezésével a gyártónak beszállító más japán cégek is megjelentek az országban).

Akinek mond valamit ez a statisztika: a délnyugat-angliai Somersetbe tervezett gigagyár kapacitása 40 gigawattóra lesz, ami azt jelenti a 2030-ra a brit autóiparnak szükséges akkumulátorok csaknem felét fogja gyártani.

Akkumulátor-ügyben, úgy tűnik nincs harag a nagyobb brit politikai pártok között, amelyek amúgy késhegyre menő vitákat folytatnak.

Jonathan Reynolds, a munkáspárti árnyékkormány üzleti minisztere méltatta a projektet.

„Nagyon üdvözöljük” – jegyezte meg párttársa, Darren Jones, a parlament Üzleti és Kereskedelmi Bizottságának elnöke. Csak annyit kérdőjelezett meg, hogy valóban kell-e félmilliárd font támogatást adni a Tatának. Ágazati illetékesek szerint a válasz: igen, különösen annak fényében, hogy Európában károsnak tartják az Egyesült Államok hazai zöld ágazatait támogató Inflációcsökkentési Törvényt.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×