eur:
403.06
usd:
373.11
bux:
88830.34
2025. március 31. hétfő Árpád
SHANGHAI, CHINA - JUNE 17: General view of the launching ceremony of Chinas third aircraft carrier, the Fujian, named after Fujian Province, at Jiangnan Shipyard, a subsidiary of China State Shipbuilding Corporation (CSSC), on June 17, 2022 in Shanghai, China. (Photo by Li Tang/VCG via Getty Images)
Nyitókép: Li Tang/VCG via Getty Images

Kína új repülőgép-hordozójával kezdi beérni az amerikai technikai képességeket

Úgy tűnik, gyorsan közeledik a harmadik kínai repülőgép-hordozó hadrendbe állítása. A Fucsien hivatalosan tavaly készült el, és a korábbi kisebb két ilyen hajó után ez már megközelíti az amerikai anyahajók képességeit.

Kína már korábban is próbálkozott repülőgép-hordozókkal, de Santung és a Liaoning kispályás volt a térségben cirkáló amerikai hajókhoz képest. A Gerald Fordnak például közel kétszer akkora a vízkiszorítása és több mint hatvan repülőgépet szállít, kétszer annyit, mint a két kisebb kínai hadihajó. Plusz nincs rajtuk olyan katapult, mint az amerikai hajókon, ezért csak kisebb súllyal tudnak felszállni róluk a harci gépek.

A most átadásra váró Fucsiennel viszont Kína felzárkózik. Az új és nagy repülőgép-hordozón már van katapult, ráadásul olyan elektromágneses, mint amit az amerikaiak is csak nemrég vezettek be. Így a J-35-ös kínai lopakodókat és radarzavaró gépeket, továbbá drónokat is tud szállítani majd, és a felszállást segítő rendszer miatt a kínai gépeket is meg lehet pakolni fegyverrel és üzemanyaggal, ami azt jelenti, hogy messzebbre tudnak repülni.

Katonai elemzők szerint az, hogy a Fucsien katapultjairól levették a borítást, annak a jele, hogy hamarosan elkezdődhetnek a felszállási tesztek. Emellett, a „kínai Twitteren”, a Weibón megjelent képek szerint egy sor fejlett radarrendszert is telepítettek a toronyba – jegyezte meg a South China Morning Post című hongkongi lap.

Az újság által megszólaltatott tajvani haditengerészeti szakértő, Lu Li-sí szerint bármely nap megkezdődhet a hajó tengeri tesztelése és a J-15T harci gépek fel- és leszállása. A modell előző változatát egyesek az orosz Szu-33 „kópiájának” nevezik, de a T-jelzést kapott változatot már a nagyobb távolságokat magában foglaló tengeri hadviselésre fejlesztették ki.

Az új orrfutómű mellett a J-15T új szárnypillérekkel is büszkélkedhet, amelyek újabb rakétatípusok hordozására alkalmasak, valamint korszerűbb radart kapott. És a gép több kompozit alkatrészt tartalmaz, mint 19 tonnás elődje, tehát könnyebb és több levegő-levegő rakétát tud magával vinni.

Vagyis egy esetleges tajvani konfliktus esetén ennek a repülőgép-hordozónak már nem kell annyira közel menni a tajvani felségvizekhez, aminek nyomán nagyobb biztonságban érezheti magát.

Szakértők megjegyzik, hogy a Fucsien még mindig nem érte utol képességekben az amerikai hajókat – például nem atommeghajtású, ami miatt kevesebb hely marad rajta a harci gépeknek, de a kínaiak már tervezik első, reaktorral hajtott hajójukat.

A kínai fegyveres erők rövidtávú célja, hogy 2027-re „teljesen modernizált hadsereggé”, és valamikor a század közepére „világszínvonalú” és az amerikaival megegyező képességű haderővé váljon.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Óriásit lépett előre Európa a pragmatizmus irányába, most Németország áll nagy döntés előtt

Óriásit lépett előre Európa a pragmatizmus irányába, most Németország áll nagy döntés előtt

"Az elmúlt egy év alapján azt látom, hogy Európa óriásit lépett előre a pragmatizmus irányába", hogy a gyors ütemben romló versenyképességét javítsa, de a 90%-os gázimport kitettség miatt a geopolitikai változások során nagyon észnél kell lennie – hangsúlyozta a Portfolio-nak adott interjúban Lakatos Benjamin. A svájci székhelyű MET Csoport elnök-vezérigazgatója úgy látja: három-öt területen kell komoly változásokat tennie az európai vezetésnek, többek között az energetikai szabályrendszert le kell egyszerűsítenie, mert ez a verseny erősítésén keresztül a megfizethető energiafelhasználást is elősegítheti. Az orosz gáz esetleges európai visszatérése kapcsán kijelentette: "a nemzetközi szankciók teljes körű betartása mellett úgy gondoljuk, hogy a kulturális és kereskedelmi kapcsolatok csatornáinak megőrzése hozzájárulhat a hosszútávú stabilitás előmozdításához, és közben csökkentheti az energiaköltségeket is mindenki számára." Lakatos Benjamin hangsúlyosan beszélt arról, hogy most mi az az óriási jelentőségű döntés, amely az új német vezetés előtt áll, és összességében egész Európa versenyképességére kihat. Emellett több más fontos témáról, így a MET akvizícióiról, energiatárolási üzleti kérdésekről, LNG-hajóról is beszéltünk, és azt is elárulta, hogy mitől lehet három év múlva nagyon boldog és mosolygós.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×