eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Elektromos autót töltenek az első átadott okos közvilágítási oszlopról Budapesten a Lechner Ödön fasorban 2018. augusztus 21-én. Az ELMŰ-ÉMÁSZ és a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. együttműködésében, a főváros különböző pontjain felállított, öt okos közvilágítási oszlop elektromosautó-töltőt, ingyenes wifit, segélyhívót és digitális hirdetőoszlop-funkció szolgáltatást nyújt.
Nyitókép: MTI / Máthé Zoltán

Rekordot döntöttek a norvégok az elektromos kocsikkal

A tavaly eladott kocsik harmada fut elektromos motorral Norvégiában. A „zöldülő” közlekedés viszont azzal jár, hogy kezd megcsappanni az állam adóbevétele.

Norvégia Nyugat-Európa legnagyobb földgáz és olajkitermelője – a skandináv állam azonban otthon zöld úton jár.

A fejlett világban sehol sem ilyen magas az egy főre jutó elektromos meghajtású autók aránya, amelyeket ráadásul tiszta módon – vízerőművek által – termelt áram hajt.

A skandináv ország 2018-ban rekordot döntött: az eladott új autók közel egyharmada tisztán elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy a norvégok közelebb kerültek ahhoz a célhoz, hogy hat éven belül leállítsák a fosszilis üzemanyaggal hajtott kocsik kereskedelmét.

Oslo masszív kedvezményekkel támogatja az elektromos autók elterjedését: az ilyen autók után szinte semmilyen adót nem kell fizetni, és tulajdonosaik ingyen parkolhatnak és tölthetik fel azokat, valamint szabadon használhatják a buszsávot.

A politikának köszönhetően látványosan terjednek az e-autók:

  • 2013-ban még csak az összes eladott személykocsi 5,5 százalékát tették ki,
  • 2017-re már 21 százalékra,
  • tavaly pedig 31 százalékra ugrott az arányuk.

A norvégok ráadásul konzervatívan osztályozzák a kocsikat – a fosszilis kategóriába sorolják ugyanis a hibrid, részben elektromos meghajtású autókat.

A Nemzetközi Energia Ügynökség ugyanakkor más normákat állított fel, és a részben elektromos hibrideket is az elektromos kocsikhoz sorolva azt mondja, hogy Norvégiában 39 százalék az ilyen kocsik aránya. Ez messze megelőzi Izlandot (12 százalék) és Svédországot (6 százalék).

A világ két legnagyobb gazdasága, az Egyesült Államok és Kína drámai módon elmarad az észak-európai államoktól: az előbbiben valamivel több, mint 2, a másikban valamivel több, mint 1 százalék az ilyen autóeladások részesedése a teljesből.

Nem mind arany, ami zümmög

– fogalmazhatnánk át ugyanakkor a mondást: az adókedvezmények oda vezetnek, hogy kezdenek megcsappanni a norvég állam bevételei és új módokat kell találni az államkassza fenntartására az ötmilliós lakosságú országban.

A Közlekedésgazdasági Intézet nevű tanácsadó cég szerint pedig nem biztos, hogy tartható a 2025-ös cél, hogy leállítsák a fosszilis meghajtású kocsik kereskedelmét.

„A gond az, hogy sok embernek nincs privát parkolóhelye és nem akarnak elektromos autót, ha azt nem tudják otthon tölteni”

– mondta Lasse Fridström, a szervezet közgazdásza. „A 75 százalékos részesedés azonban elérhető, ha fennmaradnak az adókedvezmények” – tette hozzá.

A legnépszerűbb kocsi a norvégoknál egyébként az új Nissan Leaf elektromos autó volt tavaly.

Közben Európa más részein is kezdenek népszerűvé válni az elektromos kocsik: Bécsben az előző év végére 250-re emelkedett a nyilvános elektromos töltőhelyek száma, és ezeket tavaly több mint 30 ezer alkalommal vették igénybe. Budapesten közben a chargemap oldal adatai szerint 182 nyilvános elektromos töltőállomás létezik – ezek egy részén ugyanakkor csak a háromfajta csatlakozó egyik változata érhető el.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×