Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Frankfurt, 2018. január 29.2017. augusztus 2-án Frankfurtban készített kép egy dízel Volkswagen kipufogóiról. Német újságok 2018. január 28-i beszámolói szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított és időközben már megszűnt, a szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatócsoport (EUGT) megbízásából az aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete 25 emberen tanulmányozta a dízel üzemanyag füstjében lévő egyik gáz, a nitrogén-dioxid (NO2) hatását. (MTI/AP/Michael Probst)
Nyitókép: Michael Probst

Újabb német városban korlátozzák a dízelautókat

Rajna-Pfalz német tartomány közigazgatási bírósága úgy döntött, hogy jövő év szeptemberétől ki kell tiltani Mainzból az euro 5-ös vagy ennél régebbi dízel-motorral hajtott gépjárműveket, ha addig nem sikerül a város levegőjének nitrogén-dioxid tartalmát köbméterenként 40 mikrogramm alá szorítani. Ezt a szintet ugyan már 2010-ben célul tűzték ki, de eddig – főleg a dízelbotrány kihatásaként – még nem sikerült megvalósítani. Mainz immár a hatodik német város, ahol hamarosan betiltják a régebbi gyártmányú dízelautók forgalmát.

Eddig Aachenben, Berlinben, Düsseldorfban, Frankfurtban, valamint Stuttgartban rendelte el a közigazgatási bíróság a dízelüzemeltetésű gépkocsik kitiltását a városközpontokból jövő ősztől. Most beállt a sorba Rajna-Pfalz tartomány fővárosa, Mainz is.

A döntés egyelőre az euro 5-ös, illetve ennél régebbi dízeltípusokra vonatkozik, de a mind nagyobb népszerűségnek örvendő Zöldpárt több vezetője is úgy vélte, hogy

a légszennyeződés eredményes csökkentése érdekében minden dízelmotorral működő autót száműzni kell a városokból.

Ezért küzd a Német Környezetvédelmi Társaság is, amelynek keresetét most Mainzban is jóváhagyta a közigazgatási bíróság, azzal a feltétellel, hogy a tiltó intézkedés csak akkor lép életbe, ha a város légterének nitrogén-dioxid tartalma továbbra is meghaladja a köbméterenként 40 mikrogrammban megállapított határértéket.

A döntést követően a Környezetvédelmi Társaság elnöke úgy vélte, hogy a bíróság véleménye is elégtelennek tartja a berlini kormány dízelpolitikáját, amely nem lép fel kellő eréllyel a gépkocsigyárakkal szemben a dízelbotrányból fakadó súlyos visszásságok tényleges leküzdésére. Holott köztudott, hogy a német autógyárak rekordeladásokat produkálnak, ennek ellenére részvényeik értéke mélyponton van.

Ezzel függ össze, hogy a stuttgarti tartományi bíróság polgári tanácsa helyt adott a Volkswagen dízelbotrányával kapcsolatban a társaság főrészvényese, a Porsche SE befektető társaság ellen benyújtott kártérítési keresetnek a stuttgarti tartományi bíróság polgári tanácsa. Az indoklás szerint

a befektető társaság nem tett eleget a dízelbotránnyal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének, így a részvényesek komoly anyagi kárt szenvedtek,

miután 2015 őszén az Egyesült Államokban milliárdos büntetést szabtak ki a Volkswagenre, mert kiderült, hogy meghamisította a dízelmeghajtású autóinak károsanyag-kibocsátási adatait. A Porsche befektetési társaság 52 százalékos részesedéssel rendelkezik a Volkswagen-konszernben, és nyeresége kizárólag az autógyár teljesítményétől függ. A Porsche sportkocsigyár pedig teljes egészében a Volkswagen tulajdonát képezi. A stuttgarti tartományi bíróság polgári tanácsának egyelőre nem jogerős döntése az első eset, hogy a dízelbotrányban érintett részvényeseknek kártérítést ítéltek meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×