A légiközlekedési ágazat az év végére megállapodik azokról a szabványokról, amelyek lehetővé teszik a katasztrófák okainak gyorsabb feltárását és ez esetleges további balesetek megelőzését – erről beszélt az ágazat egyik fő szervezete, az Iata vezetője, Gilberto Lopez Meyer.
Két hete zuhant le az egyiptomi légitársaság gépe a fedélzetén 66 emberrel, de csak most érkeztek az első hírek arról, hogy valószínűleg az utasok és a személyzet utolsó perceit rögzítő „fekete dobozok” nyomára bukkantak.
A repülési adatokat rögzítő berendezéseket így is akár csak hetek múlva emelhetik ki a Földközi-tengerből. Hogy ez milyen gyorsan megy majd, attól függ, hogy milyen mélyen találhatók.
A 2014-ben az Indiai-óceán felett rejtélyes módon eltűnt maláj MH370-es járat fekete dobozait eddig nem találták meg.
Márciusban a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet közölte, hogy 2021-től új nyomkövetési technológiával kell felszerelni az új repülőgépeket.
Hogy pontosan mit is fog tudni ez a technológia, azt nem részletezték.
A légiszállítási ágazaton belül még nincs egységes vélemény arról, hogy hogyan is rögzítsék és kövessék a repülési adatokat. Az egyik megoldás az adatok élőben történő továbbítása lehet – ebben az esetben nem lenne szükség rögzítő egységekre.
Mivel azonban naponta 100 ezer járat száll fel, nem lehet biztonsággal azt állítani, hogy jelenlegi fejlettségi szintjén a technológia meg tudna birkózni a hatalmas adattömeggel – jegyzi meg a Financial Times.
Szakértők megjegyzik: továbbra is roppant nehéz és roppant költséges folyamatosan nyomon követni repülőgépeket. Az óceánok felett például az évtizedes rádiótechnológia a legmegbízhatóbb.
Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke ugyanakkor „szégyennek” nevezte, hogy az ágazat az MH370-es járat eltűnése óta képtelen volt új és jobb nyomkövető technológiát kidolgozni.
Clark tagadta, hogy ez túl nehéz lenne – és valószínűleg saját légivállalatát reklámozva azt mondta, hogy ők minden „10-15 percben” meg tudják határozni gépeik helyzetét.
Közben a gyártók részéről, az Airbus tervezőcsapatának főnöke, Charles Champion azt mondta: szerinte olyan rádióadókat kellene szerelni a gépekre, amelyek vészhelyzetben leválnának a gépről, de tenger felszínén maradnának. A rivális amerikai gyártó, a Boeing szerint viszont fennáll a veszélye, hogy az ilyen bójákat a gépek véletlenül elveszítenék.