eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina

Megújulnak a feketedobozok

Az év végére kifejlesztik a légiközlekedésben az új feketedobozokat - ezt ígérik a gyártók. Az eltűnt malajziai és egyiptomi gépek katasztrófája még sürgetőbbé teszi, hogy nyomon tudják követni a bajba jutott repülőgépeket és baleset esetén gyorsan fel tudják tárni az okokat.

A légiközlekedési ágazat az év végére megállapodik azokról a szabványokról, amelyek lehetővé teszik a katasztrófák okainak gyorsabb feltárását és ez esetleges további balesetek megelőzését – erről beszélt az ágazat egyik fő szervezete, az Iata vezetője, Gilberto Lopez Meyer.

Két hete zuhant le az egyiptomi légitársaság gépe a fedélzetén 66 emberrel, de csak most érkeztek az első hírek arról, hogy valószínűleg az utasok és a személyzet utolsó perceit rögzítő „fekete dobozok” nyomára bukkantak.

A repülési adatokat rögzítő berendezéseket így is akár csak hetek múlva emelhetik ki a Földközi-tengerből. Hogy ez milyen gyorsan megy majd, attól függ, hogy milyen mélyen találhatók.

A 2014-ben az Indiai-óceán felett rejtélyes módon eltűnt maláj MH370-es járat fekete dobozait eddig nem találták meg.

Márciusban a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet közölte, hogy 2021-től új nyomkövetési technológiával kell felszerelni az új repülőgépeket.

Hogy pontosan mit is fog tudni ez a technológia, azt nem részletezték.

A légiszállítási ágazaton belül még nincs egységes vélemény arról, hogy hogyan is rögzítsék és kövessék a repülési adatokat. Az egyik megoldás az adatok élőben történő továbbítása lehet – ebben az esetben nem lenne szükség rögzítő egységekre.

Mivel azonban naponta 100 ezer járat száll fel, nem lehet biztonsággal azt állítani, hogy jelenlegi fejlettségi szintjén a technológia meg tudna birkózni a hatalmas adattömeggel – jegyzi meg a Financial Times.

Szakértők megjegyzik: továbbra is roppant nehéz és roppant költséges folyamatosan nyomon követni repülőgépeket. Az óceánok felett például az évtizedes rádiótechnológia a legmegbízhatóbb.

Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke ugyanakkor „szégyennek” nevezte, hogy az ágazat az MH370-es járat eltűnése óta képtelen volt új és jobb nyomkövető technológiát kidolgozni.

Clark tagadta, hogy ez túl nehéz lenne – és valószínűleg saját légivállalatát reklámozva azt mondta, hogy ők minden „10-15 percben” meg tudják határozni gépeik helyzetét.

Közben a gyártók részéről, az Airbus tervezőcsapatának főnöke, Charles Champion azt mondta: szerinte olyan rádióadókat kellene szerelni a gépekre, amelyek vészhelyzetben leválnának a gépről, de tenger felszínén maradnának. A rivális amerikai gyártó, a Boeing szerint viszont fennáll a veszélye, hogy az ilyen bójákat a gépek véletlenül elveszítenék.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×