eur:
411.36
usd:
395.17
bux:
0
2024. december 27. péntek János

Legendás zenész is meghalt a járványban

Elhunyt Lee Konitz amerikai dzsessz-szaxofonos. A világhírű zenész 92 éves korában halt meg, a koronavírusból származó komplikációk következtében.

Lee Konitz utolsóként távozott azon zenészek közül, akik szerepeltek Miles Davis hetven évvel ezelőtti kultikus albumán, a Birth of the Cool-on. Halálhírét, annak okát fia, Josh Konitz erősítette meg - írta a billboard.com.

Konitz 1927-ben született Chicagóban, előbb klarinéton tanult játszani, majd átváltott az alt szaxofonra, amelynek mesterévé vált. Kezdetben a Claude Thornhill Orchestrában, illetve Stan Kenton zenekarában játszott, dolgozott Lennie Tristanóval, Warne Marsh-sal, Charles Mingusszal, Bud Powellel, Bill Evansszel. 1950 márciusában ott volt Miles Davis kilenctagú formációjában, amikor a Capitol New York-i stúdiójában a Birth of the Cool című albumot rögzítették. A lemez a poszt-bebop védjegyévé vált. A szaxofonos hét évtizedes pályafutása során olyan világhírű dzsesszkiadók lemezein fújt, mint az Atlantic, a Prestige, a Polydor és a Verve.

Életrajzírója, Andy Hamilton szerint az egyik utolsó aktív zenész volt, aki mind a három Birdland klubban játszott New Yorkban. A hatvanas évek elején csaknem hátat fordított a zenének, de aztán visszatért. Amilyen termékeny zenész volt, annyira sokoldalú: egyaránt otthonosan mozgott korai, kísérő nélküli szaxofonos szólóalbumon, poszt-bebop anyagokon, szabad improvizációs felvételeken és innovatív duettekben.

Számos díjat, szakmai elismerést kapott, 2009-ben a NEA Jazz Masters Awardot, 2010-ben a rangos Downbeat Magazine kritikusainak szavazata alapján az év alt szaxofonosa díjat vehette át, 2013-ban német dzsesszdíjjal jutalmazták.

Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×