Infostart.hu
eur:
386.65
usd:
330.05
bux:
110405.74
2025. december 19. péntek Viola
Karsdorf, 2014. szeptember 1.Kísérleti nagy sebességű InterCity expresszvonat az Unstrut-völgyhídon, a németországi Karsdorf közelében 2014. szeptember 1-jén. A német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn ezen a napon kezdte meg a nagy sebességű szerelvények próbafuttatását az újonnan megépített Erfurt-Lipcse/Halle-vonalon. A menetrendszerű közlekedés várhatóan 2015 decemberében indul meg. (MTI/EPA/Jan Woitas)
Nyitókép: JAN WOITAS

Szédületes sebesség: így száguld a világ öt leggyorsabb vonata

Van, amelyik 575 km/órás sebességre is képes.

A 24.hu mutatta be a Slashgear cikke alapján azokat a vonatokat, amelyek méltán foglalják el az élmezőnyt a kötöttpályás közlekedésben. Három kontinens szupervonatait vetik össze az alapján, milyen elképesztő sebességgel képesek megtenni a sokszor akár igen komoly távolságokat is.

Marokkóban közlekedik az Al Boraq elnevezésű emeletes vonat Kenitra, Rabat és Tanger városai között, de hamarosan Casablancába is eljut majd egy korszerűsített vonalon keresztül. Jelenleg ez Afrika egyetlen nagysebességű vasútvonala, és közel 320 km/órás sebességgel hasít. A vonalon francia gyártmányú TGV Euroduplex vonatok közlekednek.

A következő helyen pont a francia TGV-k vannak, ugyanezzel a tempóval, csak Európában.

Ezek a vonatok tartják a vasúti közlekedés sebesség-világrekordját 574,8 km/órával,

ám normál körülmények között hazájában is inkább a 320 km/órás sebességet tartja ez a típus. A TGV-k története az 1980-as évekig nyúlik vissza, éves szinten 80 millióan utaznak rajtuk.

Németország sem maradhatott le a listáról, a Siemens által fejlesztett Intercity Express 3 szerelvény teljesítményét a 8 kocsiban elhelyezett 16 különböző elektromos motor biztosítja, ezek együtt 11 000 lóerőt is képesek hozni.

Az ICE-3 szerelvények rendszerint 330 km/óra sebességgel közlekednek, de Köln és Frankfurt között akár a 340 km/órát is elérhetik.

Az ezüstérmet a kínai fejlesztésű Fuxing vonatok birtokolják jelenleg, melyek technológiáját a francia és japán vonatokról mintázták. E szerelvények mindössze 5 óra alatt teszik meg a Peking és Sanghaj közötti közel 1100 kilométeres távot.

A világ jelenlegi leggyorsabb vonata szintén Kínából származik, és ez jelentheti a kötöttpályás közlekedés jövőjét. A Shanghai Maglev a Longyang Road állomás és a Pudong nemzetközi repülőtér között közlekedik, és

a 80 kilométeres távot mindössze 8 perc alatt teszi meg, olykor több mint 460 km/órás sebességgel.

Habár a lebegő mágnesvasút jelenleg még egyedülálló rendszer, Kína tervei között szerepel az egész országra való kiterjesztése.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. Úgy látja, ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Még péntek este is erősödni próbál a forint

Még péntek este is erősödni próbál a forint

Sokat megélt az utóbbi napokban a forint, hiszen járt 390 felett is az euró árfolyama, ami másfél havi mélypontot jelentett a magyar deviza szempontjából, majd onnan fordult a hangulat. Továbbra is elsősorban a jegybank esetleges további üzenetei befolyásolhatják az irányt, illetve újra előtérbe kerülhetnek a háború lezárásával kapcsolatos várakozások. Nap közben a hazai fizetőeszköz erősödött mind a dollárral, mind pedig az euróval szemben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×