eur:
408.04
usd:
375.16
bux:
73837.78
2024. november 5. kedd Imre
Strasbourg, 2018. március 14.Az Európai Uniónak és az Egyesült Királyságnak a szigetország uniós kiválását követő kapcsolatáról ülésezik az Európai Parlament (EP) Strasbourgban 2018. március 14-én. A Brexit ügyében megszavazott határozatban a képviselők azt szorgalmazták, hogy a szigetország maradjon tagja a belső piacnak és a vámuniónak, ennek lehetőségét azonban a brit kormány kizárta. (MTI/EPA/Patrick Seeger)
Nyitókép: MTI/EPA/Patrick Seeger

Politikai kampány vagy uniós közvélekedés a Sargentini-jelentés?

A Nézőpont Csoport vezérigazgatója szerint a Sargentini-jelentés az európai parlamenti kampány része, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója szerint azonban megmutathatja, hogy az Európai Parlament hanyad része érzi veszélyben a magyar jogállamiságot.

Objektíven kijelenthető, hogy számos tárgyi tévedést tartalmaz a Sargentini-jelentés – kezdte a dokumentummal kapcsolatos nyilatkozatát Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Csoport vezérigazgatója majd hozzátette, hogy politikailag nincs másról szó, mint az európai parlamenti kampány kezdetéről.

„Nevezhetjük bevándorláspárti és bevándorlásellenes erők, liberálisok és kereszténydemokraták küzdelmének, de az biztos, hogy polarizálttá vált az európai belpolitika küzdőtere” – fogalmazott a szakértő, aki szerint május 26-a után a jelenlegi – „bevándorláspárti” – erőviszonyok megváltoznak.

Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója azonban úgy látta, hogy az Európai Parlament többsége a jelentéstervezet révén elmondhatja miként vélekedik a magyarországi jogállamiságról. Szerinte a szavazás után fény derül arra, hogy az Európai Parlament – így maga az EU és annak polgárai – mennyiben osztják azt a véleménye, hogy a magyar jogállamisággal problémák vannak.

Mráz Ágoston szerint azonban az Európai Parlament nem csupán véleményét mondja el, hanem vádhatóságként jár el.

„Egy ilyen jelentésnek az elfogadása jelentősen különbözik egy politikai nyilatkozattól, ha azzal egy vádhatóság módjára eljárást lehet indítani egy országgal szemben”

– hangsúlyozta.

Tóth Csaba aláhúzta: nem állítja, hogy ne lennének eljárásjogi vagy tartalmi problémák a különjelentéssel, ám – mint mondta – az alapkérdés az, hogy van-e probléma az unió alapértékeinek teljesülésével Magyarországon. Az, hogy ezt az Európai Parlament képviselői ítélhetik meg politikai véleménynyilvánítássá teszi, tehát a kampány részeként is lehet rá tekinteni – tette hozzá a stratégiai igazgató. A jelentés központi gondolata ugyanakkor nem ez, hanem, hogy

„vajon megtehet-e egy politikai többség mindent egy adott országban”

– emelte ki. „Lehet-e egyetlen egy politikai közösségnek – még akkor is ha ehhez joga van – alkotmányoznia, elfoglalni az intézményeket, leépíteni az Alkotmánybíróságot, politikai eszközként használni az ügyészséget és az Állami Számvevőszéket” – részletezte a szakértő.

Tóth Csaba szerint inkább kommunikációs szempontból van szerepe annak, hogy elfogadják-e a különjelentést vagy sem, jogi következménye elenyésző. Mráz Ágoston Sámuel szerint viszont fontos lehet az Európai Néppárt jövője szempontjából, hogy megmarad-e a centrista pártcsalád jelenlegi formájában vagy szintén polarizálódik, ahogy az európai politikai színtér is.

Hova vezet a konfrontatív külpolitika?

Nagy vita van arról, hogy európai dimenzióban valóban sikeres-e Orbán Viktor konfrontatív külpolitikája – mutatott rá Tóth Csaba. „Meg fogjuk látni, hogy az a konfrontatív pozicionálás, ami arról szól, hogy Magyarország érdekei mindig az elsők, amely adott esetben harcol más európai politikusokkal, javítja vagy rontja Magyarország helyzetét hosszútávon” – fogalmazott.

Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont csoport vezérigazgatója úgy látta, hogy a visegrádi egység nem csak a migráció témájában létezik.

„Szavazati súlyát tekintve ugye a visegrádi négyek Franciaországgal vannak egy szinten”

– jegyezte meg. A szakértő szerint az együttműködés így képes kiegyenlíteni a német-francia tengelyben gondolkodó, hagyományos nyugat-európai álláspontot.

Abban viszont egyetértett Mráz Ágoston Sámuel Tóth Csabával, hogy a politika hosszú távú sikerességét a történelem döntheti el. Tóth Csaba azonban kockázatosnak látta ezt a politikát a visegrádi négyek részéről. „Ha ez az együttműködés és ez a stratégia oda vezet, hogy a nyugat-európai, az Európai Unió költségvetését jelentős részben összedobó államok arra fognak jutni a következő költségvetési ciklusban, hogy ők inkább nem adnának több forrást a visegrádi országoknak, akkor ki kell mondanunk, hogy ez egy hibás stratégia” – fogalmazott a Republikon Intézet stratégiai igazgatója.

„Ez a fajta közös fellépés maximum oda vezet, hogy közösen szenvednek majd a források hiányától”

– tette hozzá.

Mráz Ágoston Sámuel erre azzal felelt, hogy az unió legkisebb államának is van vétójoga a keretköltségvetés elfogadásakor. Szerinte

a nyugati, fejlett indusztrializált régiók rá vannak szorulva a többi térségre a munkaerő és a tőke szabad áramlása miatt. „Éppen ezért ez az íratlan szabálya az EU-nak, hogy van egy minimális mértékű, az összeurópai GDP 1 százalékát kitevő újraelosztási mechanizmus” – tette hozzá. Mráz Ágoston Sámuel szerint az esetleges forrásmegvonásról szóló politikusi nyilatkozatokat is az európai parlamenti kampány részének lehet tekinteni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amerikai elnökválasztás: a történelem sok mindenre kötelez

Amerikai elnökválasztás: a történelem sok mindenre kötelez

Az Egyesült Államoknak eddig 45 elnöke volt, a 2020-ban megválasztott Joe Biden sorrendben mégis a 46. A leghosszabb ideig, 12 évig és 39 napig Franklin D. Roosevelt, a legrövidebb ideig, 32 napig William Henry Harrison volt elnök. Érdekességek az amerikai elnökválasztások történetéből.

Elemző a moldovai elnökválasztásról: Maia Sandu pirruszi győzelmet aratott, egyre többen „gyűlölik” a pártját

A kelet-európai országban a hét végén tartották az elnökválasztás második fordulóját, melyet a hivatalban lévő elnök, Maia Sandu nyert meg Alexandr Stoianoglo ellen. Pászkán Zsolt, a Magyar Külügyi Intézet külső munkatársa szerint nem vár könnyű időszak Maia Sandura, mert bár a moldovaiak többsége támogatja az uniós csatlakozást, az elnök pártja egyre népszerűtlenebb.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Amerikai elnökválasztás 2024: hamarosan eldől Trump és Harris küzdelme

Amerikai elnökválasztás 2024: hamarosan eldől Trump és Harris küzdelme

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A republikánus és a demokrata jelölt megválasztása is történelminek minősülne: Trump az első bíróság által elítélt bűnözőként, és a legöregebb elnökként kezdhetné második ciklusát, előtte pedig csak egyszer volt arra példa, hogy egy politikust nem egybefüggő nyolc évre küldtek vissza a Fehér Házba. Mindeközben a hivatalban lévő Joe Bident lecserélő Kamala Harris alelnök győzelmével az első (színesbőrű) nőt iktatnák be pár hónap múlva a "szabad világ vezetőjévé". A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×