Infostart.hu
eur:
390.55
usd:
330.98
bux:
111046.97
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Strasbourg, 2013. július 2.Az Európai Parlament által közreadott képen Judith Sargentini, a Zöldek/ az Európai Szabad Szövetség Képviselőcsoportja holland tagja felszólal a Rui Tavares portugál zöldpárti európai parlamenti képviselő által készített, a jogállamiság magyarországi helyzetéről szóló jelentésről folytatott vitán az Európai Parlament plenáris ülésén Strasbourgban 2013. július 2-án. (MTI/EP/Fred Marvaux)
Nyitókép: MTI/EP/Fred Marvaux

Sargentini 12 pontja: itt a jelentés kivonata magyar nyelven

A BruxInfo elkészítette a Sargentini-jelentés kivonatos ismertetését.

Judith Sargentini Magyarországról szóló jelentése – amiről a tervek szerint a keddi plenáris vitát követően szerdán szavaz az EP – formailag az Európai Parlament állásfoglalására irányuló indítvány, amely arra szólítja fel a Tanácsot, hogy az Európai Unióról szóló szerződés 7. cikke (1) bekezdésének megfelelően állapítsa meg, hogy fennáll-e vagy sem az Unió alapértékeinek Magyarország általi súlyos megsértésének egyértelmű veszélye.

A négy kísérő szakbizottsági véleménnyel, a magyar kormányt támogató kisebbségi véleménnyel, továbbá a mellékletekkel majdnem 70 oldalnyi jelentés érdemi része (34 oldal) az állásfoglalásra irányuló indítványból (magyarán a javasolt következtetéseket), az indítványnak a jelentésben tett észrevételeket részletese kibontó, 26 oldalas mellékletéből (a jelentés érdemi részéből) és a 3 oldalas indoklásból áll, amiben a jelentéstevő kifejti, miért lát rendszerszintű fenyegetést a jogállamra nézve Magyarországon és miért tartja szükségesnek az uniós szintű fellépést a problémák orvoslására - írja a BruxInfo.

A jelentés kivonatos szövege a BruxInfo oldalán olvasható.

A teljes szöveg itt található.

Indoklásának központi eleme, hogy bár az Európai Bizottság és az Európai Parlament az elmúlt évekbenkülönféle módon számos kísérletet tett a Magyarországon felmerült aggályokkal, „a jogállamiság védelme érdekében azonban nem történt lényeges változás Magyarországon.

Továbbra is az indoklás részében hangsúlyozza, hogy az eljárás a Tanács egészének, nem pedig a vizsgált tagállamnak ad feladatot, mivel az említett problémák orvoslására szolgáló, a 7. cikk (1) bekezdése szerinti eljárás megindítása előtt alkalmazott eszközök és lehetőségek nem jártak eredménnyel.

Ami a módszertani kérdéseket illeti, Sargentini leírja, hogy párbeszédet folytatott az Európai Bizottság képviselőivel, az Alapjogi Ügynökséggel, az Európa Tanács emberi jogi biztosával, a Velencei Bizottsággal, az Európa Tanács főtitkárának migrációs és menekültügyi különleges képviselőjével, a Lanzarote-i Bizottsággal, a magyar kormány képviselőivel, valamint egy sor brüsszeli, strasbourgi és budapesti nem kormányzati szervezettel és tudományos szakemberrel.

„Minden megfogalmazott észrevétel harmadik felek, gyakran az Európa Tanács, az ENSZ vagy az EBESZ véleményén alapszik, olykor pedig nemzeti vagy nemzetközi bíróságok ítéletein” - teszi hozzá.

A fentiekben vázolt eljárás alapján az előadó úgy véli, fel kell kérni a Tanácsot, hogy tegyen megfelelő intézkedéseket annak érdekében, hogy helyreállítsa a befogadó demokráciát, a jogállamiságot és az alapvető jogok tiszteletben tartását Magyarországon.

Az indítvány tisztázza (majd a mellékletben részletesen is tárgyalja), hogy

a Parlament (illetve ebben a pillanatban a jelentéstevő) aggályai a következő kérdésekre vonatkoznak:

(1) az alkotmányos és a választási rendszer működése;

(2) az igazságszolgáltatás és más intézmények függetlensége, valamint a bírák jogai;

(3) a korrupció és az összeférhetetlenség;

(4) a magánélet védelme és az adatvédelem;

(5) a véleménynyilvánítás szabadsága;

(6) a tudományos élet szabadsága;

(7) a vallásszabadság;

(8) az egyesülési szabadság;

(9) az egyenlő bánásmódhoz való jog;

(10) a kisebbségekhez tartozó személyek – köztük a romák és a zsidók – jogai, valamint a kisebbségekkel szembeni gyűlölködő kijelentésekkel szembeni védelem;

(11) a migránsok, menedékkérők és menekültek alapvető jogai;

(12) a gazdasági és szociális jogok.

Címlapról ajánljuk
Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Ha ilyen panaszunk van, bizonyos ételeket és bizonyos italokat kerülni érdemes – erről beszélt Barkai László, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinika adjunktusa, gasztroenterológus az InfoRádióban.

A januártól életbe lépő változásokról szólt az idei utolsó Kormányinfó

Az ünnepek miatt szokatlan időben, kedden délután fél 4-től kezdték a Kormányinfót. Orbán Viktor miniszterelnök korábban azt posztolta, hogy az év valószínűleg utolsó kormányülését tartották kedden. A Kormányinfón nem hangzott el nagy bejelentés, elsősorban a januártól életbe lépő változásokat ismertették. A kormányülésen szó esett a Benes-dekrétumokról is, Orbán Viktor tárgyalt szlovák kollégájával az ügyről – mondta Gulyás Gergely.
VIDEÓ
Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Folytatódik az év végi emelkedés a tőzsdéken, az MSCI All Country World Index hétfőn csúcsot döntött, az USA-ban az S&P 500 pedig tegnap már zsinórban a harmadik napja zárt emelkedéssel. Az ázsiai tőzsdéken ehhez képest csak oldalazás volt jellemző ma reggel, a legtöbb vezető ázsiai index alig mutat érdemi elmozdulást. Európában a tegnapi esés után ma reggel iránykereséssel indult a kereskedés, és délutánra sem alakult ki határozott irány, de a Stoxx 600 egy kis emelkedéssel is új csúcsra tudott menni. A karácsony előtti utolsó kereskedési napon számos előrehozott makroadatot kapunk, amelyek hatással lehetnek a kereskedés hangulatára. A következő napokban az ünnepek miatt változó lesz a tőzsdék nyitvatartása, erről szóló összefoglalónk itt olvasható.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×