A felmérésből kiderül, az építőipari vállalkozások többsége még digitálisan éretlen, de egyre többen használnak internetet és informatikai eszközöket. A megkérdezettek 98%-a internetezik rendszeresen. 46% okostelefonon, 54% asztali gépen. 79%-uk használ mobilinternetet. 85% okostelefont használ. A válaszadók mindössze 11%-a rendel interneten építőanyagot, azonban a szerszámot 72% rendelt már online.
Fejleszteni kellene
A megkérdezettek 75%-ának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. 28% regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11% pedig tervezi ezt.
Markovich Béla, Mapei Kft. ügyvezetője szerint ez óriási hiba, ugyanis
most bővül az építőipar, éppen most kellene fejleszteni például a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet, főleg amikor lassul az ágazat.
Akkor azonban már késő fejlesztésekbe kezdeni.
A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketingeszköz. Mindössze a válaszadók 12%-a jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93%-a megrendelők, valamint 61%-uk más szakember ajánlásai révén jut munkához.
Referencia virtuális térben
A válaszadók 75%-a szokott referenciát mutatni a megrendelőknek. 46%-uk e-mailen küld, 60% a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16% mutat kinyomtatott fényképeket.
A megkérdezett vállalkozások 43%-a készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amit kinyomtatva ad a megrendelőnek. Az építőipari vállalkozások 20 százaléka szóbeli, 17 százalékuk kézzel írt, 3 százalék pedig sms-ben írt ajánlatot ad.
A vállalkozások 37% tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építik a házakat, leginkább a falazást, betonozást, vakolást, anyaghordást bíznák a robotra.
„Sokan nem is hinnék, de például falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát" – vélekedett Markovich Béla.