A teherautók elektronikus útdíjfizetési rendszerének 2013-as bevezetése óta az e-matrica-bevétellel együtt ez év végéig összesen ezermilliárd forint folyik be ebből a forrásból a központi költségvetésbe – mondta a Világgazdaságnak Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója.
Az e-matrica értékesítéséből bruttó 76 milliárd forint bevételt terveztek, ebből eddig 65,1 milliárd forint folyt be, és arra számítanak, hogy ez év végéig 7-8 százalékkal meghaladja majd az egy évvel korábbi összeget, mert egyrészt 5 százalékos forgalomnövekedést tapasztalnak, másrészt díjkötelessé váló új gyorsforgalmi utakon is megindulhatott a forgalom.
A 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek után fizetendő HU-GO e-útdíjból idén több mint bruttó 212 milliárd forintot várnak, ez csaknem 12 százalékos növekedés 2016-hoz képest.
A forgalomnövekedés minden szakaszon tapasztalható. Az M1-es, M15-ös, illetve az M5-ös sztrádán a legnagyobb a forgalom, de még ezeknél is erősebb az M0-son. Ezen a szakaszon mérik a legtöbb jogosulatlan úthasználatot is.
Börzsei Tibor elmondta, az e-matricás rendszerben
a magyarok körében alig 0,2 százalék a jogosulatlan úthasználó,
a külföldiek körében pedig másfél százalékra tehető azok aránya, akik fizetés nélkül használják a díjas utakat. Tavaly hatmilliárd forint pótdíjat szabott ki a NÚSZ.
Az ellenőrzési rendszer gyakorlatilag lefedi a teljes díjköteles úthálózatot, de előfordulhat, hogy valaki egy díjköteles szakaszon éppen nem fut bele ellenőrzésbe. Most ezeket a kiskapukat is bezárnák,
a mobil adatgyűjtő autók rövidesen menet közben is képessé válnak a kontrollra.
A díjköteles úthálózaton 110 fix ellenőrzőpont van, és rövidesen további 14-et állítanak üzembe, a kijelölt mobil ellenőrzési pontok száma 624-ről hamarosan csaknem hétszázra bővül. Ez azt jelenti, hogy nyolc és fél kilométerenként végeznek díjellenőrzést a nap 24 órájában.