„Azt látjuk, hogy a magyar háztartások nagyon nagy része tisztában van azzal, hogy hosszú távú költéseit, céljait csak erős megtakarításokkal tudja elérni. A legtöbben úgy gondolják, hogy ha valamilyen tartós fogyasztási cikket vagy valami nagyobb dolgot kell vásárolniuk, akkor megtakarításra van szükség” - közölte Harmati László.
Tehát a legtöbben úgy gondolják, hogy megtakarításra van szükség, előre kell látniuk – összegezte.
Indoklásként elmondta: nyilván ez azzal függ össze, hogy a magyar társadalom biztonságra törekvő, van egyfajta jövőre vetített pesszimizmusunk, szeretnénk felkészülni a jövőre, ezért a háztartások jó része a megtakarításokat nagyon fontosnak ítéli.
„Ennek ellenére az öngondoskodáshoz adott támogatásokat még mindig sokkal alacsonyabb arányban veszik igénybe, mint a közép-kelet-európai országok java része” – közölte kutatásuk eredményét az Erste Bank vezérigazgató-helyettese.
Eszerint amikor a válaszadóknak az első három legfontosabb megtakarítási terméket rangsorolniuk kellett, azokban csak egyetlen egy államilag támogatott termék volt, a lakástakarék-pénztári. Míg Csehországban, Szlovákiában a lakástakarék-pénztárak, az állami támogatású nyugdíj-előtakarékossági termékek, más országokban az államilag támogatott nyugdíjprogramoknak a szerepe nagyon magasra értékelődött.
„Voltaképpen az a helyzet, hogy a javuló gazdasági helyzetben, javuló reáljövedelemnél egyre többen tudnának megtakarítani, és keresik ezeket a formákat. Ám azt látjuk, hogy nem feltétlenül ismerik azt, hogy akár a kis megtakarításokat mibe rakják rendszeresen annak érdekében, hogy a jövőtől való félelmet kezelni tudják, vagy a jövőre való felkészülésük megfelelő legyen” - összegezte a tapasztalatokat Harmati László.
„Sokkal jobban kellene ismerniük ezt a területet. Abban nyilván a pénzügyi szektornak is szerepe van, hogy olyan hívószavakat, olyan üzeneteket tudjon eljuttatni, ami megismerteti az ügyfeleket azzal, hogy hogyan tudnak a lakásvásárlásra, nyugdíjra felkészülni” - véli Harmati László.
A vezető kiemelte: a felmérés eredményei szerint igen érdekes a magyarok befektetésekhez fűződő viszonya. Az eredmények szerint ugyanis a közép-kelet-európai régióban a legkonzervatívabb, a legkockázatkerülőbb a magyar lakosság. Ez a biztonságra való törekvés a befektetésekben jól megmutatkozik. Viszont nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a legnagyobb azoknak az aránya Közép-Kelet-Európában, akik kockázatvállalóknak gondolják magukat.
„Ez nagyon veszélyes, hiszen az ilyen mintával rendelkező országokban alacsonyabb hozamkörnyezetben egy magas hozamot ígérő pénzügyi sarlatán sikereket tud elérni, hiszen nagyon a rugalmasság a két kategória között. Ez nyilván nem jó a pénzügyi rendszernek, és legkevésbé sem jó a megtakarítóknak” - figyelmeztetett az Erste Bank vezérigazgató-helyettese.