eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Nyitókép: Facebook/Vitézy Dávid

Vitézy Dávid a vágányzárról: a MÁV kapkodott, lehetett volna jobb megoldás is

A korábbi közlekedési államtitkár szerint a vasúti menetrend átalakításával és több felkészülési idő biztosításával nem jött volna létre a mostani kaotikus helyzet a Budapest–Bécs vasútvonalon. Úgy véli, egész Európában szokatlan intézkedést hoztak az osztrákok azzal, hogy lekapcsolták a magyar vonalat a nyugati vasúthálózatról.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár azt mondta az ATV Egyenes Beszéd című műsorában, hogy jelentős állapotromlás következett be a Budapest–Bécs vasútvonalon, ezért kapcsolták le az osztrákok a magyar vonalat a nyugati vasúthálózatról. Úgy fogalmazott, akut biztonsági helyzet valószínűleg nem volt, hiszen akkor nem járhattak volna 100 kilométer/órás sebességgel a vonatok.

A Budapesti Közlekedési Központ korábbi vezérigazgatója emlékeztetett, Lázár János építési és közlekedési miniszter augusztus végén arra utasította a MÁV vezetését, hogy azonnal kezdjék meg a helyreállítási munkálatokat a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vonalon, ami után hozzáláttak a pályajavításhoz a szakemberek, de Vitézy Dávid szerint erre nem kaptak elég felkészülési időt.

A pályakarbantartási munkák miatt hétfő óta vágányzár van érvényben az érintett vasútvonalon. A közlekedési szakértő azt mondta, még az előző napon is lehetett látni olyan céges hirdetéseket a közösségi médiában, amelyek sofőröket kerestek a pótlóbuszokra. Hozzátette: az első napokban számos problémáról lehetett hallani:

nem biztosítottak megfelelő számban pótlóbuszt és eltévedések is voltak.

Néhány napon belül úrrá lettek a helyzeten, a kapacitásproblémák megoldása azonban valamivel több időt vett igénybe Vitézy Dávid meglátása szerint, de most már jár elég pótlóbusz. Úgy véli, arra sem jutott kellő felkészülési idő, hogy átalakítsák a vasúti menetrendet és szerinte a késéseket beszámítva korábban kellett volna elindítani a Bécsbe tartó vonatokat Budapestről.

Ez azonban nem történt meg, így az elmúlt időszakban folyamatosan félórás késéssel érkeztek meg a vonatok Magyarországról Ausztriába. Az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB ezt megelégelve döntött úgy, hogy levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról. Vitézy Dávid szerint

nagyon szokatlan intézkedést hoztak az osztrákok, nem tud arról, hogy történt-e egyáltalán ilyen korábban Európában.

„Nem mondom, hogy teljesen példátlan, de az biztos, nagyon szokatlan az, hogy két ilyen, egymással egyébként szorosan együttműködő vasúttársaság, mint az ÖBB és a MÁV a sajtón keresztül üzenget a másiknak, és az osztrákok így jelentik be, a Budapestről Münchenbe menő railjet vonatokat félbevágják Bécsben azért, hogy ne okozzanak Ausztrián belül további késéseket” – fejtegette.

Még a mostaninál is rosszabb lesz a helyzet

Az osztrák intézkedés október 25-éig lesz érvényben, ám utána sem javul a helyzet, hiszen

vágányzári utánváltás lesz október 27-től, ami azt jelenti, hogy semmilyen vonat nem fog járni Budapestről Bécsbe.

„A MÁV ennek a kapkodásnak az eredményeként teljeskörű vágányzárat tart több héten keresztül, ami azt jelenti, hogy nemcsak a már most sem közlekedő elővárosi vonatok nem fognak járni, hanem a nemzetközi vonatokat is leállítják” – magyarázta a korábbi államtitkár.

Úgy látja, ha több időt szántak volna a felkészülésre, lehetett volna olyan technológiákat találni és alkalmazni, amelyek biztosíthatták volna azt, hogy ne kelljen ilyen hosszú időre a teljes vasútvonalat lezárni. A nemzetközi vonatok október 27-étől Tatabányáról indulnak majd és várhatóan pótlóbuszokkal lehet majd eljutni Bécsbe.

Lesz-e elég forrás a fejlesztések folytatására?

Vitézy Dávid arról is beszélt a műsorban, hogy mostanra a Budapest–Belgrád vonalat kivéve minden kiemelt és fontos vasúti beruházás leállt Magyarországon. A készülő tízéves vasútfejlesztési koncepció ugyanakkor a szakértő szerint csupa olyan projektet tartalmaz, amiről már évek óta beszélnek. Úgy fogalmazott: örülne, ha a leállított fejlesztések újjáélednének, de jelenleg nem látja ennek a finanszírozási lábát.

A program mintegy hatezer milliárd forintnyi fejlesztést fogalmaz meg,

amit a volt államtitkár csak hosszabb távra vetítve tart reálisnak. „Ha a magyar vasutat mondjuk 20 év múlva el szeretnénk oda juttatni, ahol addigra már lesznek a csehek és a lengyelek és most vannak az osztrákok, akkor biztosan ilyen nagyságrendű pénz kell ebbe a rendszerbe” – jelentette ki.

Végül elmondta: eddig annyi pénz jutott a vasútfejlesztésekre, amennyit az Európai Unió biztosított, azonban ameddig az uniós forrásokat nem oldják fel, addig minden fejlesztés állni fog. Vitézy Dávid közölte: mivel egy-egy vasúti fejlesztés éveket vesz igénybe, a következő 3-5 év a források birtokában is nagyon nehéz lenne a magyar vasúthálózat számára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×