eur:
393.07
usd:
363.54
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
A veszprémi vasútállomás a felújításról tartott sajtótájékoztató napján, 2023. február 2-án. A beruházás 1,1 milliárd forintból valósul meg, melyből 750 millió kormányzati támogatás, 350 millió forintot pedig a MÁV saját forrásból különített el.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Vitézy Dávid: Egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint a vasúti mellékvonalak bezárásával olyat tesz az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben küzdött. Ráadásul a 10 bezárt vonal közül 8 megmenthető lenne, vasútvonalak bezárásával egyébként is alig érhető el megtakarítás. Úgy véli, a belföldi vasúti személyszállításban semmi esély sincs a következő évtizedben az utasokért folyó piaci versenyre.

A MÁV beismerte, hogy képtelen a tőle megrendelt és kifizetett közszolgáltatás ellátására, a közlekedési kormányzat pedig meghajolt a MÁV előtt, és nem viselkedik megrendelőként, ráadásul úgy tűnik, mintha víziója sem lenne a bezárás helyett a Miskolc vagy Szeged körüli jelentős elővárosi forgalomra képes vasútvonalak fejlesztésére – mondta az augusztustól érvényes mellékvonal-bezárással kapcsolatban a HVG.hu-nak nyilatkozva Vitézy Dávid.

A volt közlekedési államtitkár a lapnak hangsúlyozta, hogy szomorú amiatt, amit a kormány most tesz, mivel ez pont az, ami ellen az Orbán-kormány ellenzékben küzdött.

"A 10 mellékvonal bezárása nemcsak azért szomorú, mert közülük nyolc alighanem menthető lenne, mert életképes, van jövőképe, vagy azért, mert szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a most vidék jön szlogennel a vidék fejlesztését ígéri, hanem azért is, mert a vasúthálózatra is igaz, hogy ha csak az ütőereket tartjuk fenn, akkor elhalnak a végtagok" - tette hozzá a volt államtitkár. Szerinte a mostani vonalbezárással elérni tervezett teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét sem éri el.

A közlekedési szakember hogy úgy látja: az Orbán-kormány gyakorlatilag egy éve nem tesz mást, mint megszorít, ugyanakkor

a MÁV-nál a kormányzatnak nem lenne szabad ilyen lépéseket tennie, mivel a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése.

A volt közlekedési államtitkár arról is beszélt a lapnak, hogy meglátása szerint az ország teljes területén egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV; már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az IC-k jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik.

Vitézy Dávid kiemelte, hogy a vasúti közlekedés gondjaira ő a megoldást a piacosítással, a privatizációval látja elérhetőnek. Szerinte

az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot,

és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására.

Szerinte ma egész Európában átalakulóban van a piac, és nem a magyar államszocialista MÁV-modell a jellemző, hanem az, hogy az állami szereplők csak a vasúti pályát biztosítják, és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, míg a szolgáltatások elvégzéséért több szereplő is versenyez.

Az áruszállításban még korábban megnyílt a magyar vasúti piac a MÁV-on kívüli szereplők előtt is, de a személyszállításban, ahol az utasok is találkozhatnának a jelenséggel, ez csak a néhány nemzetközi vonal hazai szakaszán közlekedő versenypiaci vonatot jelenti a cseh Regiojet üzemeltetésében. Ám a tömegeket érintő, belföldi helyközi vasúti közlekedésben még messzi cél ez, Vitézy szerint

a piacliberalizációt előíró EU-s direktívának való megfelelést 2033-ig lehet kitolni.

Erről idén év végéig kell kormánydöntést hozni, a MÁV pedig nyilván azért lobbizik, hogy fenntartsa a monopóliumát - mondta a hajdani államtitkár, hozzátéve, hogy mivel 10 éves szerződés köthető, várhatóan 2034 előtt már aligha lehet piacnyitás a vasúti személyszállításban.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Napokon belül távozhat Ukrajna miniszterelnöke, Zelenszkij kész tárgyalni a békéről - Híreink az ukrajnai háborúról csütörtökön

Napokon belül távozhat Ukrajna miniszterelnöke, Zelenszkij kész tárgyalni a békéről - Híreink az ukrajnai háborúról csütörtökön

Ukrán források szerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hamarosan menesztheti az ország második legbefolyásosabb emberét, Denisz Simhal kormányfőt. Mindeközben a frontot ismét elárasztották az orosz Lancet-drónok: szabályosan vadásznak az ukrán páncélosokra. Kijev és az Egyesült Államok is elutasította Orbán Viktor magyar miniszterelnök tűzszüneti javaslatát. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök újabb békekonferenciát rendezne, ezúttal Oroszország részvételével. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×