eur:
394.97
usd:
368.65
bux:
72094.79
2024. június 30. vasárnap Pál
JAS-39 Gripen vadászrepülőgépek a budaörsi reptéren rendezett honvédelmi napi haditechnikai bemutatón 2019. május 17-én.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Sokba kerül, ha a Gripenek felszállnak a légtérsértők miatt

A múlt vasárnapi riasztás után kedden a reggeli órákban újra levegőbe emelkedtek a Magyar Honvédség vadászgépei. Egy Rigából Dubrovnikba tartó Boeing nem vette fel a rádiókapcsolatot a polgári légi irányítással, a Gripenek a horvát határig kísérték a repülőgépet. Az utóbbi hónapokban több hasonló esetre is volt példa. Kérdés, ki fizeti ilyenkor a vadászgépek sokmilliós költségét.

Nem feltétlenül emelkednek mostanában jóval többször a levegőbe a magyar Gripenek, a háborús helyzet miatt vagyunk most érzékenyebbek egy ilyen híre – mondta érdeklődésünkre Márványi Péter.

A szakújságíró szerint egy másik ok hátterében szintén a háború áll. Ugyanis sok repülő korábban nyugodtan átrepült Ukrajnán, Fehéroroszországon és Oroszországon, most viszont kerülnek, és a kerülésnek az egyik fő csapásirányában ott van Magyarország is.

Ha sűrűbben fordulnak elő a gépek, sűrűbb a forgalom, akkor sűrűbb lehet a hiba is

- tette hozzá.

A gépek válaszjeladója természetesen ilyenkor is biztosítja a legfontosabb adatokat, ettől függetlenül a pilóta komoly mulasztásáról beszélhetünk, ha nem veszi fel a kapcsolatot a polgári légiirányítással, és ilyenkor az adott ország köteles felküldeni a vadászgépeket.

Márványi Péter szerint meg kell bizonyosodni arról, hogy legalább vizuális kapcsolatot fel tudnak-e venni például a személyzettel. Történhet gépeltérítés, vagy olyan szomorú eset, mint egy görög légitársaság esetében, amikor egy technikai probléma miatt aki volt a fedélzeten, az mind vagy elájult, vagy már meg is halt, mikor kiderült a gond. A repülő közben a robotpilóta irányításával haladt, egészen a lezuhanásig.

Márványi Péter hozzátette: mivel nem valósult meg az egységes európai égbolt, jelenleg

akár 100-200 kilométerenként is be kell jelentkezni, ami sok idegen pilótának szokatlan.

Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta, egy vadászgép egyetlen repült órája többmillió forintos tétel. Sokba kerül az üzemanyag is, de az amortizáció a fő tétel, ami növeli az összeget, mivel bizonyos üzemórák után alkatrészeket kell cserélni vagy javítani, és ezek csillagászati összegekbe kerülnek. A docens szerint ha az utasszállító gép a busz, akkor a vadászgép Forma-1-es versenyautó.

A vadászgépek a legdrágábban üzemeltethető haditechnikai eszközök,

kivéve a repülőgéphordozókat, amelyekből például az Egyesült Államokban egy darabot egy napig fenntartani tízmillió dollárba kerül – emelte ki.

Ha nem jelentkezik be egy légi jármű, a magyar hatóság felveszi a kapcsolatot az adott repülőgép országának hatóságával, de Márványi Péter szakújságíró még nem hallott olyan esetről, amikor valamelyik társaságot megbüntették volna, amiért valahol Európában megsértette a szabályokat.

"Az a gyanúm, hogy annyira nehéz lenne behajtani a vadászgépek repülésének a költségeit – ezt bonyolult és nehéz nemzetközi csatornákon lehet megszervezni –, hogy vélhetően a magyar hatóság sem hajtja túlzottan, hogy ebből valaha is pénzt lásson – fejtette ki.

Embervezette katonai gép egyébként utoljára a 90-es években, a délszláv háború idején repült be szabálytalanul a magyar légtérbe.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

"A határ a csillagos ég" - jelentette ki Orbán Viktor Bécsben

Új szövetség jött létre Európában három párt részvételével. Ez hazafias erőkből formálódik, és alapítói vezető szerepet játszanak országaikban. Más pártokat is várunk, hogy közösen, egyesült erővel biztosítsuk Európa jövőjét - mondta Herbert Kickl, az Osztrák Szabadságpárt elnöke Bécsben, miután Orbán Viktor miniszterelnökkel, a Fidesz elnökével, és Andrej Babissal, a cseh ANO vezetőjével találkozott.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.01. hétfő, 18:00
Orbán Balázs
a miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC kuratóriumának elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×