A Budapesti Közlekedési Központ adatait megismerve 1100-1200 körül van azoknak a száma, akik nem váltották ki a droszthasználati engedélyüket, ám ennél jóval több, kétszer-háromszor több taxisról lehet szó valójában, akik egyelőre kivárnak, esetleg más tevékenységet kerestek, amiből el tudják magukat és családjukat tartani – fogalmazott az InfoRádiónak Metál Zoltán, emlékeztetve, a teljesen nulláról indulásnak sokkal komolyabbak a költségei, mintha valaki átmenetileg szünetelteti a vállalkozását.
A szövetség elnöke úgy véli, jelenleg 4000-4500 taxinál nincs több a fővárosban, azok is teljesen rendszertelenül. Azonban a veszélyhelyzet ideje alatti korlátozások miatt, pláne az éjszakai szórakozóhelyek bezárásával, a budapesti idegenforgalom és a turizmus teljes hanyatlásával olyan mértékű fuvarszámcsökkenés tapasztalható, ami minden kapcsolt szolgáltatásban, így a vendéglátásban, vagy akár a szállodafoglalásban is érezhető – tette hozzá.
A tavalyi évhez képest nagyjából a felére esett vissza a fuvarszám, így a bevételek is,
miközben a költségek nem csökkentek, sőt, a szakszerviz-, illetve biztosítási díjak esetében „iszonyatosan elszálltak” az árak – fogalmazott Metál Zoltán, aki szerint nagyon nehéz helyzetbe sodródott az ágazat, ezért azt a fajta segítséget, amit a kormány már tavasszal megfogalmazott, adófizetési mentességet kínálva, a városoknak is figyelembe kellene vennie.
A szervezet elnöke emlékeztetett, a fővárosi vállalkozók – éttermek, szállodák, szolgáltatók – rengeteg pénzt fizettek be az elmúlt 10-15 évben a város számára adók, járulékok és egyéb formában, amiből épülhetett-szépülhetett meg akár a főváros. Így most ideje lenne Budapestnek, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik tényleg nagy szerepet játszottak a fejlődésében – emelte ki.
A drosztdíj csökkentésével kapcsolatban megjegyezte, a sima benzines vagy dízeles gépjárműveknél bruttó 83 ezer forintot kell egy évre előre fizetni, míg ez egy hibrid autó esetében nagyjából 50 ezer forintról van szó, az elektromos autók pedig eleve 95 százalékos kedvezményt kaptak a fővárostól. Vagyis a befizetés 70 százalékának az elengedése nem fogja kihúzni a slamasztikából a budapesti vállalkozókat és taxisokat – fogalmazott.
Javaslatokat készített a kamara
A taxisok számára kér és javasol intézkedéseket a koronavírus-járvány okozta válsághelyzet hatásainak enyhítése érdekében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek és Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett levelében.
A kormánynak azt javasolják, hogy azoknál a taxisoknál, akik a járvány első szakaszában már rendelkeztek engedéllyel, emeljék meg egy évvel a gépjárművekre előírt, tízéves korlátot. Szeretnék azt is, ha az ITM ismét megnyitná az elektromos járművek beszerzését segítő pályázatát.
A fővárosnak a kereslet visszaesése miatt pótlólagos kereslet megteremtését javasolják. Szorgalmazzák, hogy taxiutalványok célzott juttatásával ösztönözzék a taxiszolgáltatás igénybevételét. A BKIK szeretné, ha
2020 márciusa és 2021. vége között valamennyi személytaxi-szolgáltatónak elengednék a drosztdíjat, illetve azt megtérítenék visszamenőleg, 2020 márciusáig.
Felhívják a kormány és a főváros figyelmét, hogy a pandémia ideje alatt fokozott figyelemmel és hatékonysággal zárják ki a szolgáltatásból és büntessék meg az illegális fuvarozókat.
A BKIK emlékeztet rá, hogy idén a személytaxi-szolgáltatók súlyos bevételkiesést és veszteséget szenvedtek el a Covid-19 világjárvány közvetlen és közvetett hatásai miatt. Ehhez hasonló, a vállalkozói tevékenység felfüggesztéséhez vagy megszűnéséhez vezető rendkívüli eseményre az elmúlt évtizedekben nem volt példa, ezért a BKIK úgy véli, a veszteségek mérséklése, a mielőbbi újrakezdés érdekében az ágazatra befolyással bíró szereplők támogató együttműködése szükséges.
A magyarországi vállalkozások több mint 40 százalékát tömörítő és a taxis szakmát több mint egy évtizede képviselő kamara az Országos Taxis Szövetséggel közösen gyűjtötte össze azokat a legfontosabb intézkedéseket, amelyek rövid és hosszú távon enyhíthetik a pandémia hatását .