Idén januártól szeptemberig több mint 1100 személytaxi-szolgáltatási engedélyt adtak vissza Budapesten – derül ki abból a statisztikából, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölt a Világgazdasággal.
Az év elején még mintegy 7000 ilyen jogosultságot tartottak nyilván, az ősz első hónapjára 5900-ra olvadt a számuk. Mindez csaknem 16 százalékos visszaesés, tehát kilenc hónap leforgása alatt
minden hatodik taxiengedély megszűnt.
A pandémia második hullámában
egyértelművé vált, hogy a taxiszegmens nem maradhat mentőöv nélkül.
Úgy tűnik, a problémára most már a fővárosi vezetés is reagál, ez azonban a szerdai közgyűlésre beterjesztett javaslat értelmében kimerül annyiban, hogy csökkenhet a taxiállomás-használati hozzájárulás, vagyis a drosztdíj.
A 70 százalékos mérséklést viszont nem azonnal, csak 2021-től alkalmaznák.
A könnyítéssel első olvasatra számottevő – a városháza szerint több százmilliós – bevételről mond le Budapest. A rendeletmódosítás szövegezése, valamint a droszt iránti kérelmek alakulása árnyalja a képet – jegyzik meg. Az előbbi úgy szól, hogy a 2021-re vonatkozó taxidroszthasználati díjat egy alkalommal, a 2020. március 1. és december 31. között megfizetett összeg 70 százalékával kell csökkenteni.
Ez kiegészül azzal, hogy a 2021-es éves hozzájárulásnak az első negyedévre eső arányos részéből ugyancsak 70 százalékos engedmény jár. A megfogalmazás zavaros, hiszen a taxiállomás-használati megállapodásokat a Budapest Közút (BK) egy évre, de nem naptári évre köti a kérelmezőkkel – teszi hozzá a Világgazdaság.
A benzines és dízeles járműveknél (a fővárosi taxiflotta 80 százaléka ilyen) ez nettó 65 ezer, a hibrid és a CNG-meghajtásúaknál 52 ezer, a tisztán elektromosaknál pedig mindössze 3200 forint. Vagyis az első kategóriát alapul véve
Budapest mintegy nettó 30–40 ezer forint engedményt adna jövőre.
Kérdés, hogy hány taxisnak? A drosztdíjakat a Fővárosi Önkormányzatnak beszedő BK-nál idén az első nyolc hónapban 3854 kérelmező volt (235 millió forint), tehát az év kétharmada alatt a 2019-es volumen alig fele teljesült. A jelenlegi körülmények között életszerűtlen, hogy 2020 hátralévő részében megugrana a drosztok iránti érdeklődés. Így 2021-ben
a taxisok töredéke örülhet majd az alacsonyabb taxiállomás-üzemeltetési költségeknek.