Az elektromos rollerek használata körül kialakult probléma megoldására először az InfoRádióban vetette fel Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, hogy az e-rollerek és más járművek miatt szükség van a KRESZ módosítására, mert ezekre az eszközökre jelenleg semmilyen közúti szabályozás nem vonatkozik.
"Elodázhatatlanná teszi a KRESZ módosítását a különböző elektromos mikromobilitást segítő eszközök, mint például az elektromos rollerek, segwayek elterjedése. Kikövetelik Magyarországon is, de az egész világon így van, hogy a KRESZ alkalmazkodjon a megjelenésükhöz" – emelte ki Révész Máriusz. Szabályozni kell ugyanis, hogy mely eszköz mehet a járdán, és mely az úttesten, valamint mi használhatja a kerékpárforgalmi létesítményeket. "Reménykedünk abban, hogy ez meg tud valósulni" – tette hozzá.
A Kormányzati Tájékoztatási Központ viszont nem sokkal később azt közölte, hogy ilyen elképzelés nincs a kormány asztalán. Pintér Sándor belügyminiszter később elmondta: „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”. Hozzátette, hogy a rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni.
Ezek után kiderült, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium részvételével zajlik a KRESZ átfogó módosításának előkészítése, és e csomag részeként szabályozhatják az elektromos rollerek használatát is. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az InfoRádiónak korábban azt mondta, hogy jelenleg a gyalogosokra vonatkozó szabályokat kell figyelembe venni ezen eszközök használata esetében is. „Az elektromos roller a KRESZ szerint nem minősül járműnek” – hangsúlyozta.
Nagyon sok panasz érkezett a 7. kerület önkormányzatához az elhagyott, vagy a gyalogos forgalmat akadályozó elektromos rollerek miatt. Erzsébetváros emiatt talált tárgyként tartja nyilván, és a jogosult jelentkezéséig gondoskodik a járművek őrzéséről – mondta az InfoRádiónak a 7. kerület polgármestere, Niedermüller Péter.
„Nagyon sokszor nem a szabályoknak megfelelően állítják le ezeket az eszközöket, eldöntik, eldobják, talán azok a gyalogosok is, akik nem használják. Ezek az eszközök pedig gyakorta gátolják a gyalogos és autóforgalmat, az idős embereket, a babakocsis szülőket a közlekedésben. Ezért gondoltuk, hogy talált tárgyként ezeket összeszedjük” – ismertette.
Budapesten a Belvárosban, valamint a budai Várban korábban önkormányzati rendelettel tiltották ki az ilyen eszközöket a járdákról.
A bukaresti kormány közben arról döntött, hogy ezentúl csak a kerékpár-használathoz hasonló feltételek mellett lehet elektromos rollerekkel közlekedni a romániai utakon. A román belügyminiszter elmondta, hogy 2016 óta már majdnem negyven ember súlyos, több mint 150-en könnyebb sérülést szenvedtek, egy ember pedig életét vesztette az elektromos roller használata közben. Marcel Vela hozzátette: a kerékpárokhoz hasonlóan ezentúl az elektromos rollereket is lámpával kell felszerelni, a járdán nem lehet velük közlekedni.
Az e-rollerezők ezentúl a kerékpársávon közlekedhetnek, egyébként pedig csak azokat az utakat használhatják, amelyeken a megengedett sebesség nem haladja meg az 50 kilométert óránként. Románia a nyolcadik európai uniós tagállam – Németország, Ausztria, Belgium, Dánia, Olaszország Franciaország és Hollandia után – amely szabályozza az elektromos rollerek használatát.