A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen. Az eljárás érdekeire tekintettel a rendőrség bővebb tájékoztatást nem ad.
Az új büntetőeljárásról (Be.) szóló törvény értelmében a nyomozásnak nincs határideje, amíg az ügynek nincs gyanúsítottja, mert az ügy felderítése zajlik. Amint viszont meggyanúsítanak valakit, az eljárás fokozott ügyészi felügyelet mellett vizsgálati szakba lép, és onnantól számítva a nyomozási határidő két év lehet, ami indokolt esetben egy alkalommal hat hónappal hosszabbítható meg.
A Magyar Idők információi szerint az NNI – szakértők sorát bevonva – egyebek mellett a busztársaság tagjainak felelősségét, valamint a busz műszaki állapotát vizsgálja. Többek között arra is keresi a választ, hogy a busz üzemeltetője engedélyeztette-e a jármű átalakítását. Sajtóhírek szerint ugyanis a gyárinál több ülést, valamint plusz-üzemanyagtartályt szereltek a gépjárműbe. Mivel a busz iratai rendben voltak, így bizonyára levizsgáztatták az átalakított járművet.
A szakértőknek azt kell eldönteniük, hogy a pót-üzemanyagtartály fokozza-e a veszélyt egy baleset során, továbbá az összefüggésbe hozható-e a tűz tovaterjedésével. A büntető törvénykönyv szerint a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének megállapításához még csak sérülés sem kell.
Tömegszerencsétlenség okozása miatt emelt vádat hat gyanúsított ellen a veronai államügyész az olasz város bíróságán a 2017. január 20-án éjjel, az A4-es autósztrádán történt magyar busztragédia miatt. A katasztrófában a helyszínen tizenheten vesztették életüket, többségükben középiskolások, egy súlyos sérült pedig később a Honvédkórházban hunyt el.
A vádlottak Varga János buszvezető, Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke, Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és biztonsági elemeinek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda ellenőrzését, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként. Ha bűnösnek találják őket, akár 18 év szabadságvesztést is kaphatnak.