A hátrányos helyzetű vidékeken ráadásul továbbra is gyermekek tömegei hagyják el végzettség nélkül az iskolát.
Kizárólag a középfokú oktatási intézményekben csökkent a hiányzók száma, az általános iskolákban nem – derül ki a Magyar Nemzet által az Emberi Erőforrások Minisztériumától kikért friss adatokból. Sőt, az alapfokú oktatásban évről évre egyre több iskolakerülőt regisztrálnak, különösen az olyan térségekben, ahol sok a hátrányos helyzetű gyermek.
Az adatokból kiderült, hogy míg a 2012/2013-as tanévben még csupán 5165 általános iskolás gyermektől kellett megvonni a családi pótlékot ötven órát meghaladó igazolatlan hiányzás miatt, egy esztendővel később már 5659-től. A 2014/2015-ös tanévben pedig tovább súlyosbodott a helyzet, ekkor ugyanis 5920 főre nőtt azoknak az általános iskolás diákoknak a száma, akiknek családjától megvonták a pótlékot.
A legfrissebb, 2015/2016-ra vonatkozó adatok pedig még ennél is rosszabbak: az utolsó lezárt tanévben már 5996 általános iskolás gyermek családját büntették pénzmegvonással.
Négy év alatt tehát – a családi pótlék megvonásának lehetővé tétele ellenére – 15 százalékkal nőtt az alapfokú intézménybe járó iskolakerülők száma, vagyis a kormányzati kommunikációval ellentétben az általános iskolákban nem javult, hanem romlott a helyzet.
A legtöbb gyermek 7. és 8. osztályban lóg, és ezeken az évfolyamokon egyre rosszabb a helyzet: a nyáron befejezett tanévben a 7. osztályosoknál például 20 százalékkal több gyermektől kellett megvonni a családi pótlékot, mint négy éve.
Megyénként is hatalmas a különbség: az általános iskolások hiányzásait tekintve toronymagasan vezet Borsod-Abaúj-Zemplén megye (1181 fő), a második és a harmadik helyen álló Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és Budapest a nyomába sem ér: Szabolcsban 649 gyermektől, a fővárosban 636-tól vonták meg a családi pótlékot.
Az összesített adatok viszont évről évre jobbak, a középiskolákban ugyanis jelentősen visszaesett az 50 óránál többet igazolatlanul hiányzók száma.
Az Emmi legfrissebb adatai szerint a 2015/2016-os tanévben már csak 10 852 gyermek hiányzott igazolatlanul 50 óránál többet az alap- és a középfokú intézményekből összesen, míg négy évvel korábban (2012/2013-as tanév) még 18 543, vagyis négy év alatt nagyjából 40 százalékos csökkenést regisztráltak.