eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Veszélyes rakománycunami indul Sanghajból Európa felé

Újranyit a világ vezető kikötője a kínai nagyvárosban, és ez tovább gerjesztheti az inflációt a nyugati országokban.

Néhány hét, és újra beindulhat a világ legnagyobb kikötője, Sanghaj, de az örömbe aggodalom vegyül. Elemzők szerint az onnan az európai és amerikai kikötőkbe érkező hirtelen hajóáradat bénító inflációs hullámot okozhat a világgazdaságban.

"Fennáll a veszélye annak, hogy Sanghajból egy olyan rakománycunami érkezik, amely tovább ronthatja a rossz helyzetet" – mondja Simon Heaney, a Drewry tengerészeti tanácsadó cég ellátásilánc-kutatója a Telegraph című brit lapnak.

Sanghaj kikötője a lockdown alatt nyitva maradt, de a város lezárása nyomán jelentősen lassult a rakodás. A város megnyitásával párhuzamosan a kínai gyárak igyekeznek újraindítani működésüket, és megkezdeni a nem teljesített rendelések kielégítését.

Riasztóan közel van a csúcsszezon, amikor a hajózási forgalom erőteljesen felpörög a nyári szabadságolások előtt. A harmadik negyedév tömeges megrendelései azzal fenyegetnek, hogy fokozzák a nyomást Kínára, miközben az a korábbi rendeléseket próbálja teljesíteni.

"Lesz egy csomó rendelés, amit el kell szállítani. Képesnek kell lenniük arra, hogy kezeljék ezt" – mondja Josh Brazil, a Project44 logisztikai platform képviselője.

A helyzet további inflációs veszélyt jelent a Nyugat számára. Az új Covid-lezárások épp akkor jöttek, amikor biztató jelek mutatkoztak a még válságban lévő globális árufuvarozási piacokon.

A Freightos logisztikai platform szerint egy sztenderd méretű, úgynevezett „40 lábas konténer” Kínából Európába történő szállításának átlagos spot tarifái január végén 15 ezer dollár körül tetőztek, és azóta kicsit estek. A több mint 10 ezer dolláros ár azonban még mindig ötször magasabb, mint a pandémia előtt.

"Ha ez az effektus beindul, és hirtelen megugrik a kereslet, akkor a fuvarozási díjak ismét emelkedni fognak" – mondja Simon Heaney. A szállítóágazat új hajók és konténerek gyártásával próbál válaszolni, de ezek két év múlva állhatnak üzembe.

Az Ukrajna elleni orosz invázió nyomán a cégek gyorsan leállították ugyan oroszországi műveleteik egy részét, és ez némi kapacitást felszabadított, de a szankciók miatt az árukat érkezéskor több ellenőrzésnek vetik alá. Ez különösen Rotterdamban, Európa legnagyobb kikötőjében okoz fennakadásokat. A pandémia utáni először felpörgő forgalom hatalmas nyomás alá helyezte a kikötőket, amelyek egy ideig nem tudták fogadni a sok árut. A nyomás azóta csökkent, és ha Sanghaj nyitásakor kevesebb lesz a felgyülemlett kereslet, mint korábban, akkor a világgazdaság ezt kevesebb fájdalommal tudja megúszni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Nyolc kategóriában összesen tizenhat díjat adnak át a februári filmfesztiválon. Muhi András, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke az InfoRádióban elmondta: ismét versenyfesztivál lesz a Magyar Filmszemle, melyen szakmai különdíjak is gazdára találnak, továbbá az információs és panoráma szekcióban olyan alkotásokat is levetítenek, melyek rendezői nem kívánnak benevezni a versenybe, de a szakma véleményére kíváncsiak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×