eur:
411.12
usd:
394.88
bux:
79350.09
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Felpörgetheti a brexit a csempészetet a brit-EU határon

Bár ez a brexit körüli huzavona fő problémaforrása, kevés szó esik a brit médiában az ír határkérdés egyik fontos eleméről, a csempészetről.

Csempészet egészen azóta folyik az ír-északír határon át, hogy 1923-ban, az ír függetlenségi háború után megalakult önálló ír állam és a hat északi grófságot megtartó britek megállapodtak a vámellenőrzésről.

A két ország hatóságai 15 átkelőpontot állítottak fel az 500 kilométeres határ mentén, ahol ellenőrizték az áthaladó árukat.

Fennmaradtak nem hivatalos, zöldhatár átkelők is, ám itt csak gyalog lehetett átmenni a másik oldalra, az autóforgalom tilos volt. Kivételt képeztek a „koncessziós utak”, amelyeken megállás nélkül hajthattak át az ír területbe beékelődött brit részen az ír autósok.

Aranykora és sötét időszak

Az 1920-as évektől kezdve egészen a 60-as évekig virágzott a csempészet. Az emberek a whiskyn vagy a nagykabát alá rejtett karácsonyi pulykán át egészen az élőállatig sok mindent átvittek a határon.

Az északír válság visszavetette a csempészetet, mert sok zöldhatár átkelőt lezártak vagy felrobbantottak a brit biztonsági erők. Az európai Közös Piac 1993-as bevezetése nyomán megindult az áruk, emberek és szolgáltatások szabad áramlása. Megszűntek a vámok, így azóta nincs szükség határellenőrzésre.

A jövedéki adók fenntartják az "ipart"

A csempészet azonban alacsonyabb szinten folytatódik, mert fennmaradtak a cigarettára és az üzemanyagra kirótt eltérő jövedéki adók – jegyzi meg a Conversation portálon megjelent cikkében Cathal McCall, a Belfasti Queen’s Egyetem nemzetközi tanulmányok professzora.

A brit adóhivatal szerint az ír-északír határon folyó cigarettacsempészet komoly bevételkiesést okoz az államnak.

Tavaly a határtól délre fekvő egyik Ír Köztársaságbeli megyében fedeztek fel illegális cigarettagyárat. A brit adóhatóságnak pedig korábban 19%-ról 6%-ra sikerült leszorítania a gázolaj csempészetét.

Több száz "lyuk" lehet a határon

Az alku nélküli és a „kemény határ” visszatérését okozó brexit esetén, rövid időn belül bevezetnék az import- és exportvámokat az Európai Unió és Nagy-Britannia egyetlen szárazföldi határán, azaz az ír-északír határon.

Az ezt kijátszó csempészetet Európa egyik legjobban kiépített, határokat átszelő úthálózata segítheti.

Jelenleg 208 út halad át a még nem ellenőrzött határon. Ez kétszer több, mint, ami az EU teljes keleti határát átszelő út.

Bár az ellenőrzést majd mozgásérzékelők, szkennerek, infravörös és térfigyelő kamerák felszerelésével támogathatják, ezeket az éjszaka közepén megrongálhatják. Egy 2018-as, a határ közelében végzett felmérés szerint a lakosok többsége azt mondta, nem fogadja el az ellenőrzést.

Így a majd odaérkező vámtisztviselők számára fegyveres védelmet kell biztosítani.

Az északír béke 20 éve során bezárták a határ menti rendőrállomások 40 százalékát. Kemény brexit esetén az ország más részeiről származó biztonsági embereket kell majd felvenni nagyobb számban a csempészek megfékezésére.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alapvető akadályokba ütközik Benjamin Netanjahu tényleges felelősségre vonása - nemzetközi jogász

Alapvető akadályokba ütközik Benjamin Netanjahu tényleges felelősségre vonása - nemzetközi jogász

A korábbi fenyegetését beváltva csütörtökön nemzetközi elfogatóparancsot adott ki a hágai Nemzetközi Bíróság Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök, Joáv Galant volt védelmi miniszter és Mohammed Deif, a Hamász – izraeli források szerint – már likvidált katonai vezetője ellen. Tóth Norbert nemzetközi jogász az InfoRádióban tette világossá, Izrael nem része annak a statútumnak, amely alapján értesítést küldtek 125 országnak az izraeli miniszterelnök eljárás alá vonásáról.

Aki fittyet hány a hóhányásra, csúnyán megjárhatja

A hirtelen jött hideg és hóesés nem csak az autósokat, a tömegközlekedőket, de a gyalogosokat is próbára teszi. Az ingatlantulajdonosoknak pedig fokozott figyelmet kell fordítaniuk a környezetükre, hiszen a havas vagy jeges járdák csúszásmentesítése az ő feladatuk, jogi felelősség terhelhetik őket, ha valaki elesik és megsérül.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×