eur:
408.27
usd:
385.59
bux:
77965.78
2024. november 19. kedd Erzsébet
Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője (b) és brit csapattársa, Lewis Hamilton, miután Bottas érte el a leggyorsabb köridőt, mögötte pedig Hamilton végzett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Kínai Nagydíjának időmérő edzésén a sanghaji versenypályán 2019. április 13-án. Az első rajthelyről Bottas, a másodikról Hamilton indulhat a másnapi futamon.
Nyitókép: MTI/EPA/Diego Azubel

A Mercedes mostani, vagy a Ferrari korábbi fölénye nyomasztóbb?

Sok szakértő azt hangoztatja, a Forma-1-es világbajnoki sorozat 2014 óta tartó hibrid érája a legunalmasabb a sportág 1950 óta tartó időszakában. Mások azt mondják, Michael Schumacher sikersorozata unalmasabb volt. De mit mondanak a számok?

Tény, hogy a F1-es világbajnokság eddigi hetven szezonjában nem volt másik olyan évtized, mint a 2010-2019 közötti időszak, amikor mindössze két csapat (Mercedes és Red Bull) adott összesen három világbajnokot (Hamilton 5, Vettel 4, Rosberg 1).

Az is tény, hogy a hat zsinórban megszerzett konstruktőr-világbajnoki címmel 2014-2019 a Mercedes elérte a Ferrari korábbi, 1999-2004 közötti rekordját, a hat zsinórban szerzett egyéni világbajnoki címmel meg is haladta a Ferrari 2000-2004-es rekordját.

Ami a versenyeket illeti: beszédes adat, hogy az elmúlt hat évben mindössze három csapat tudott futamot nyerni a száguldó cirkuszban: a Mercedes 88, a Ferrari 17, a Red Bull 14 elsőséggel büszkélkedhet 2014 óta.

A Mercedes a futamok közel háromnegyedét, 73,9 százalékát nyerte meg.

De mi a helyzet a Ferrari „aranykorával”? Abban a hat évben, amikor csapatvilágbajnokok lettek, kétszer annyi, hat csapat tudott futamot nyerni (a Ferrari 63, a McLaren 22, a Williams 10, a Jordan 4, a Renault 2, a Stewart 1 győzelmet hozott össze). A Ferrari ebben az időszakban a futamok „csupán” 61,7 százalékán lett első.

Divat mostanában Lewis Hamiltont összevetni Michael Schumacherrel. Tény, hogy a német legenda kihagyott néhány versenyt 1999-ben, de így is, a 95 versenyéből 50 futamot nyert (52,6 százalék). Lewis Hamilton pedig 119 versenyből 61-et nyert meg (51,2 százalék).

A számok persze nem mutatják a valódi különbségeket. Hogy a Ferrari 2002-ben a 17 futamból 15-ön első lett, és 2004-ben is 15-öt nyertek, igaz, akkor 18 versenyből. A nagydíjak száma azóta tovább nőtt, a Mercedes így 2016-ban a 21 versenyből 19-szer tudott nyerni, de 16 győzelem szerepelt a nevük mellett 2014-ben és 2015-ben is.

A Ferrari 1999-ben megnyerte ugyan a csapatvilágbajnokságot, de elvesztette az egyénit, míg 2000-ben az utolsó futamon dőlt el a bajnoki cím sorsa (ráadásul nem csapaton belül), akárcsak 2003-ban. A Mercedes elsősége ugyanakkor sosem forgott igazán veszélyben, amikor nem Hamilton, akkor Rosberg vitte haza az év végi bajnoki serleget.

A 2021-es szabályváltozások tehát úgy néz ki, szükségesek, hogy szorosabbá tegyék a világbajnokságot. Az idő pedig majd megmutatja, hogy sikerrel jár-e a próbálkozás.

Címlapról ajánljuk
Schmidt Mária: a normalitás választása volt Amerikában, egyben egy elitellenes népszavazás

Schmidt Mária: a normalitás választása volt Amerikában, egyben egy elitellenes népszavazás

Donald Trump megválasztásával a reálpolitika és a kiszámatóság kerül előtérben az ideológia helyett, és ezzel kezelheti a konfliktushelyzeteket is – mondta Schmidt Mária Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a magyar–amerikai viszony változásáról, Európa szorult helyzetéről és kitért a közel-keleti válság lehetséges megoldásaira is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.20. szerda, 18:00
Takács Ernő
az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×