eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
Nyitókép: Boom Supersonic

Itt az új, hangrobbanás nélküli szuperszonikus gép, ami forradalmasíthatja a repülést

A Boom XB–1 több teszten is hangrobbanás nélkül lépte át a hangsebességet. Varga G. Gábor, az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: legalább három évtizedet kell várni arra, hogy utasszállításra is alkalmas prototípust alkossanak meg, de ha ez megvalósul, lefeleződhetnek a jelenlegi repülési idők.

Hangrobbanás nélkül lépi át a hangsebességet az a repülőgép, amelyet már többször is sikerrel tesztelt a Boom Supersonic nevű amerikai cég. A raketa.hu beszámolója szerint a Boom XB–1-es kicsinyített demonstrátora január 28-án végrehajtott tesztrepülésekor lépte át először a hangsebességet, és ahogy azt a fejlesztők várták, az eredmények szerint nem volt hallható a földön az általa keltett hangrobbanás egyetlen alkalommal sem. Február elsején következett az újabb próbarepülés, amikor további három alkalommal demonstrálták a hangsebességnél gyorsabb tempóra való alkalmasságát.

Az Egek ura blog alapítója az InfoRádióban elmondta: korábbi, vadászrepülős fejlesztéseknél eljutottak már ennek a közelébe a mérnökök, most azonban olyan dolgot vittek véghez, amire korábban még sohasem volt példa. Varga G. Gábor hozzátette: a vadászrepülők esetében egyébként sem kardinális kérdés a hangrobbanás, mert kellően magasan repülnek ahhoz, hogy ez ne legyen zavaró, illetve harcászati célból történő bevetés során nem is számít, hogy mennyire zavarják a polgári lakosságot, amelynek „el kell viselni ezt”, ha az adott állam szuverenitása a tét.

A szakértő megjegyezte: a Boom Supersonic által tesztelt repülő egy olyan légijármű, amiben háromfős személyzet kapott helyet, ezért nem érdemes a Concorde-hoz hasonlítani, amelynek fedélzetén elfér több mint száz utas a három pilótán kívül. Varga G. Gábor szerint még

legalább három évtizedet kell várni arra, hogy olyan utasszállításra alkalmas prototípust alkossanak meg, amely elérheti a szuperszonikus sebességet hangrobbanás nélkül.

Ugyanakkor annyi előnye mindenképpen van a mostani fejlesztésnek, hogy az állami szervek, hatóságok általános hozzáállása megváltozhat vagy enyhülhet azzal kapcsolatban, hogy jelenleg még nem engedélyezett hangsebesség fölé gyorsítani egy repülőgépet lakott területek felett.

A szakértő „szenzációs és előremutató” kísérletnek nevezte a Boom Supersonic projektjét, ugyanis ha a jövőben rendszeresítenék a légi közlekedésben ezeket a szuperszonikus repülőket, akkor

elméletileg le lehetne felezni a jelenlegi repülési időket.

Varga G. Gábor megjegyezte: természetesen meg kell majd felelni különböző környezetvédelmi szempontoknak is, illetve az is nagy kérdés lesz, hogy lehet-e gazdaságosan üzemeltetni olyan gépeket, amelyek képesek a hangsebességnél gyorsabban repülni. Vélhetően elég drágák lennének a jegyek egy-egy ilyen járatra, így az Egek ura blog alapítója szerint joggal motoszkál a kérdés az ember agyában, hogy hányan engedhetik majd meg ezt maguknak. Mint mondta, az ilyen repülők üzemeltetése is nagyon költséges. „Egy légijármű esetében a repülőgépek vételárába belekalkulálják a fejlesztések gigantikus költségeit is, tehát most még messze nem olyan egyszerű képlet, hogy meg tudjuk ítélni, mennyire lesz ez működő- és piacképes” – fejtegette Varga G. Gábor.

Azt viszont a szakértő szerint sem lehet vitatni, hogy tudományos és mérnöki értelemben egy nagyot lépett előre a repülőgép-fejlesztés. Kiemelte, hogy a hosszú repülőutak rendkívüli módon igénybe veszik az emberi szervezetet, ezért várhatóan lesz piaci igény arra, hogy komoly fejlesztések és befektetések után utasszállítóként is használják ezeket a szuperszonikus repülőgépeket. Ami kérdéses, hogy vajon a technológia képes lesz-e olyan szintre hozni ezt a fejlesztést, amivel tömegek számára is elérhetővé válik a nagy sebességű repülés.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A német kancellár tettre kész, de nem  mindenben

A német kancellár tettre kész, de nem mindenben

Az Egyesült Államok után kezdettől fogva Németország volt az az ország, amely legtöbb fegyverrel, illetve pénzügyi segítséggel támogatta Ukrajnát. A német támogatás fő koordinátora Olaf Scholz kancellár volt, aki immár csak ügyvezetőként képviselte országát a "tettrekészek" párizs csúcstalálkozóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Bár a zajszennyezés a levegő- vagy vízszennyezéshez képest kevesebb figyelmet kap, azonban világszerte egyre nagyobb problémát jelent. Hosszú távon komoly egészségügyi problémákat okozhat a stressztől, alvászavartól kezdve a szív- és érrendszeri betegségekig. A zajszennyezés fő forrásának a közúti közlekedés számít. Az EU-ban a lakosság több mint 20%-a él olyan területeken, ahol a közlekedési zajszint már káros az egészségre, míg Magyarországon mintegy 1,5 millió ember van kitéve a közúti zajterhelésnek. A zajszennyezés egyéb formáit is beszámítva viszont itthon akár 2 millió ember is érintett lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×