Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
washingtoni légi katasztrófa
Nyitókép: X / K

Kulcsfontosságú dolog derült ki a washingtoni légi katasztrófáról

Egy létfontosságú biztonsági rendszer nem működött azon a katonai helikopteren, amelyik január 29-én a levegőben, gyakorlórepülés közben összeütközött egy Bombardier CRJ700-as utasszállító repülőgéppel az amerikai főváros légterében - közölte Ted Cruz szenátor. Nyilatkozatok szerint a Black Hawk pilótája éjjellátó szemüveggel repült.

A Black Hawk helikopter fedélzetén nem működött az ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) berendezés. Ez a fejlett felügyeleti rendszer teszi lehetővé, hogy a polgári légtrében haladó katonai repülőgépek valós időben sugározzák helyzetüket, magasságukat, sebességüket és egyéb fontos információkat a légiforgalmi irányítóknak, illetve más, a közelben tartózkodó gépeknek – jelentette a Reuters.

A brit hírügynökség idézte Ted Cruz szenátort, aki a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) információi alapján elmondta, hogy a helikopter személyzete kiképzési repülést hajtott végre, ezért számukra nem volt kötelező az ADS-B rendszer használata, illetve hogy a Black Hawk eltért a számára kijelölt légi folyosótól, és annál mintegy 30 méterrel magasabban repült.

Mindazonáltal működött a helikopter transzpondere, ami alapján látszik a jármű a radarokon, de az ADS-B rendszer több és pontosabb adatot közölt volna.

"Hacsak nem volt kényszerítő nemzetbiztonsági ok a kikapcsolásra, ez nem tűnik indokoltnak. Jelen esetben ez egy kiképzési küldetés volt, így nem volt nemzetbiztonsági ok az ADS-B kikapcsolására" – mondta Cruz újságíróknak a CBS tudósítása szerint.

A múlt héten egy másik amerikai törvényhozó, a demokrata párti Maria Cantwell azt firtatta, vajon az Egyesült Államok polgári légügyi hatósága miért engedélyezi már 2018 óta, hogy a katonai gépek kikapcsolt ADS-B rendszerrel is repülhessenek az utasszállítóknak fenntartott légtérben.

Január 29-én este 67 ember vesztette életét, amikor Washington Ronald Reagan repülőterénél összeütközött egy katonai helikopter és egy utasszállító, majd a gépek roncsai a Potomac folyóba zuhantak. Több mint húsz éve ez volt a legsúlyosabb légi katasztrófa az Egyesült Államokban. A tragédiát követően az FAA február végéig jelentős korlátozásokat vezetett be a washingtoni Reagan National repülőtér körüli helikopteres repülésekre, és a kevésbé használt kifutópályák közül kettőt továbbra sem enged használni. A hatóság azt is indítványozta, hogy amennyiben a légikikötő körüli légteret rendőrségi, mentő, vagy elnöki helikopterek használják, úgy ott ne repülhessenek civil gépek.

A repülőgép-szerencsétlenség okait vizsgáló Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal elnöke, Jennifer Homendy újságíróknak azt nyilatkozta: a pilótafülke hangrögzítője alapján úgy tűnik, hogy a helikopter pilótája éjjellátó szemüveget viselt. Mint mondta, a Black Hawkot már kiemelték a Potomac folyóból, de valószínűleg még több napba telik, mire az NTSB vizsgálata is megerősítheti, hogy a gép ADS-B rendszere valóban ki volt kapcsolva a baleset idején.

Az amerikai közlekedési miniszter ugyanakkor aggályosnak nevezte, hogy a hadsereg a civil légtérben végez gyakorló repüléseket. Sean Duffy azt hangoztatta, reméli, hogy sikerül kideríteni, vajon a helikopter pilótája tényleg éjjellátó szemüveggel repült-e. "Mert, ha igen, és a tragédia még is bekövetkezett, az teljesen elfogadhatatlan" – tette hozzá a miniszter.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik
videó

Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik

A békepárti országjárás Kecskeméten folytatódott szombaton, ahol Orbán Viktor miniszterelnököt Csiszár Jenő kérdezte. Az esemény a jelenlegi világ-és belpolitikai helyzetre, a békepárti álláspont kiemelt szerepére és Magyarország biztonsági érdekeire koncentrált.

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×